Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lease een werknemer

Het aannemen van werknemers gaat niet meer als vroeger. Werving & selectie-bureaus bieden nieuwe vormen aan. Zoals personeel leasen, of sporten.

“Je bent zo drie maanden verder als je een nieuwe salesmanager zoekt”, vertelt Bas Resink, directeur van Insearch Field Sales, onderdeel van de Insearch Groep. “Daar gaat een zoektocht overheen, dan volgen nog een aantal gesprekken, terwijl er eigenlijk iemand startklaar zou moeten staan.” Daarom kunnen ondernemers via Resink personeel leasen: een nieuwe werknemer komt direct op de loonlijst van het bedrijf dat hem aanneemt, en die betaalt de fee aan Insearch, gespreid over bijvoorbeeld drie jaar.
“Zeker voor kleinere ondernemingen is de fee vaak hoog”, zegt Resink. Die bedrijven kunnen dat nu spreiden en intussen krijgen ze van Insearch de garantie dat die plek bezet blijft. Als een werknemer om wat voor reden dan ook vertrekt, heeft Insearch vervanging klaar staan. In de negen maanden dat Resink dit nu doet, heeft Insearch twintig man geplaatst bij acht opdrachtgevers. Echte personeelswisselingen heeft hij dus nog niet meegemaakt. “We proberen wel zoveel mogelijk met onze klanten te communiceren. Als wij horen dat iemand niet helemaal goed functioneert, kunnen wij gaan schakelen. Of we proberen de werknemer te coachen, of we moeten uitkijken naar een nieuwe werknemer.” De werkwijze vergt wel meedenken van de opdrachtgever. “Wij vinden dit baanbrekend, maar het moet inderdaad van twee kanten komen.”

Scheidsrechter

Roy Udo en Patrick Jousma gaan juist druk aan de slag met de kandidaten. En dan écht aan de slag. Met hun recruiting-bedrijf Match Emotion nodigen ze potentiële werknemers uit om een ochtend te komen tennissen. Sport is voor hen een metafoor voor een sollicitatie. “We laten kandidaten oefeningen doen, eventueel met handicap; ze spelen bijvoorbeeld scheidsrechter. In een gesprek van een uurtje kun je jezelf nog verstoppen, op de tennisbaan niet.”

Vooral jongeren

Match Emotion verzorgt nu één keer in de week een workshop met zes of zeven kandidaten. Nu is dat nog op de tennisbaan, later komen daar ook golf en volleybal bij. Het gaat er niet om dat de kandidaat kan tennissen, benadrukt Jousma. “We vertalen de sport niet direct één-op-één met het werk, maar je ziet natuurlijk wel of iemand zich bescheiden opstelt of juist de leiding neemt. Je krijgt in zo’n andere omgeving in ieder geval andere gesprekken, de stropdas gaat immers af. Een kandidaat moet vergeten dat hij solliciteert.”
Na de workshop en een gesprek evalueren Jousma en Udo de sportievelingen en stellen ze een kandidaat voor aan hun opdrachtgevers. Voor iemand die daadwerkelijk aangenomen wordt, krijgt Match Emotion 4.000 euro. In hun eerste jaar wisten de recruiters zo’n dertig personen te plaatsen. “Graag willen we naar iets meer workshops per week, al is het wel heel inspannend werk. We scoren nu vooral goed bij jongeren. Ouderen zijn wat terughoudender over onze aanpak.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer informatie:
www.insearch.nl
www.matchemotion.nl

Meer personeelszaken?
www.sprout.nl/personeel