Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leer deze vier dingen van Michelangelo’s David

Ondernemers kunnen nog heel wat leren van Michelangelo's wereldberoemde beeldhouwwerk David. Lees hier de vier belangrijkste leerpunten.

Wat kunnen ondernemers leren van de wereldberoemde David van beeldhouwer Michelangelo? Inc.com komt met deze vier business insights:

1. Innoveer door dingen weg te snijden

Michelangelo vormde de David door overtollig marmer weg te hakken. Het beeld bestaat al, zei de beeldhouwer, ik hoef alleen maar dat wat eromheen zit weg te halen.

Leerpunt: Dat kan een grote organisatie ook. Innovatie zit verscholen in grote bedrijven, en zorg dat je dat ontdekt. Geef de mensen die kunnen innoveren dus de ruimte.

2. Omarm imperfecties

Voordat Michelangelo aan de David begon, hadden twee andere beeldhouwers al hun beitel in het blok marmer gezet dat later de David zou worden. Zij vonden dat het blok te veel imperfecties bevatte waardoor het marmer niet stabiel genoeg was en daarom stopten ze ermee.

Leerpunt: Grijp imperfecties die anderen laten liggen aan om er werkelijk waarde aan toe te voegen. Als je weet hoe je bijvoorbeeld met iemands imperfecties moet omgaan, dan kun je die persoon heel goed verder ontwikkelen volgens jouw maatstaven in plaats van meteen met een high potential aan de slag te gaan.

3. Overweeg alle opties

De David zou oorspronkelijk boven op de kathedraal van Florence geplaatst worden, maar het stadsbestuur bedacht zich, omdat het beeld zo hoog nagenoeg niet te zien zou zijn. In plaats daarvan vroeg het bestuur andere kunstenaars suggesties te doen voor een betere plek.

Leerpunt: van alle alternatieven, ook de opties die het uiteindelijk niet worden, kun je leren. Ze zijn niet overbodig, integendeel, ze bevatten allemaal dingen waar je wat aan hebt en die je zeker tot je moet nemen. Bij te snel te zeer focussen kom je niet aan die leermomenten toe.

4. Kopieën zijn niet erg

De David is zo wereldberoemd dat er talloze kopieën van zijn, op schaal, heel klein als toeristenprul, maar ook marmeren replica’s op ware grootte.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leerpunt: Kopieën voegen wat toe aan de waarde van het origineel. Ze stralen af op de kwaliteit en de beroemdheid van het origineel en herinneren mensen eraan dat ze iets missen: namelijk het origineel waar het eigenlijk om draait. De kopie ervaren doet verlangen naar het origineel. En als dat nou net jou idee of bedrijf is…