Column Leonard Freeke: de keuze voor de supermarkt

16 apr 2014 - 18:21
Ik kreeg de vraag om mijn dagelijkse ervaringen en overdenkingen als ondernemer te delen. De belangrijkste vraag die me als ondernemer bezighoudt: Is de wereld klaar voor Oggu of is Oggu klaar voor de wereld? Dit zijn de cruciale vragen die bijna dagelijks langskomen als het gaat om de strategie.

Wat is de strategie waarmee het meeste waarde wordt gecreëerd en waarmee kan Oggu zich op de Nederlandse en Engelse markten het meest effectief onderscheiden om voet aan de grond te krijgen?

Ik heb gekozen voor een merkstrategie binnen het supermarktkanaal. Het bouwen van een merk is een zeer kostbare zaak die vaak jaren kan duren en daarom een lange adem vergt, zowel financieel als qua uithoudingsvermogen van de Oggu-organisatie. Dit vereist trouwe aandeelhouders die de visie delen en gemotiveerd en kundig personeel, die mee willen bouwen aan de droom die alle potentie in zich herbergt een internationale werkelijkheid te worden. Een tweede uitdagende factor van de gekozen strategie is die van het afzetkanaal.

Traditioneel bouwen dranken hun merken vanuit de horeca, maar gezien het risico en de vaak zeer lange weg is dit absoluut geen eenvoudige en financieel aantrekkelijke marsroute. Het machtige supermarktkanaal daarentegen is de mainstream die gekenmerkt wordt door de grote frisdrankvolumes die hier doorheen stromen, meer dan tien keer de volumes van de horeca.

Omdat Oggu ’s werelds eerste 100% biologische frisdrank in PET-flessen is, heeft de supermarktstrategie ons in het geloof gesterkt dat Oggu daar een natuurlijke plaats heeft . Dit is ook bevestigd sinds de marketlaunch van Oggu, bijna een jaar geleden, want alle grote Nederlandse supermarkten hebben Oggu in de tussentijd in haar assortiment opgenomen. Nu kondigt zich gelijk binnen zeer korte tijd de tweede grote uitdaging aan: het vergroten van onze naamsbekendheid. We gekozen om in een combinatie van TV spots, social media en free publicity ons tweede levensjaar in te gaan. Een grote investering in marketing die zich zal moeten gaan vertalen in toenemende naamsbekendheid en dito verkopen. No gain without pain?