Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 20 beste ondernemers van 2011

Welke ondernemers excelleerden in 2011 en zijn hét uithangbord van hun zaak? Is dat meesteroverlever Victor Muller? Schoenverkoper Floris van Bommel? Albert Heijn-uitdager Frits van Eerd? Of de targetman van Facebook, Koen Bok? Sprout deed alvast een voorselectie.

Bij het selecteren is er gekeken in hoeverre de kandidaat past in de wereld van Sprout, met ondernemers die markten openbreken of creëren met onder meer nieuwe businessmodellen, producten, marketingtactieken en productie- en distributiemethoden. Welke van de 20 ondernemers vind jij het beste?

Bekijk de lijst en geef je de stem door via [email protected], onder vermelding van ‘Beste ondernemer van 2011’. Onder de stemmers verloten we tien boekenpakketten.

 

Reinout Oerlemans

In 2009 moest Oerlemans nog onverhoopt terugkeren van zijn Amerikaanse avontuur om zijn Eyeworks te redden. De ondernemer heeft echter een opmerkelijke turnaround gemaakt. Met tv-producties als Oh oh Cherso en New Kids zoekt hij de grenzen op. En met de 3D-film Nova Zembla maakt hij de Nederlandse filmwereld weer megalomaan. Om aanvankelijk dit jaar nog via Goldman Sachs te flirten met een mogelijke overname en vervolgens toch op eigen voet verder te gaan, is een goede prestatie.

John de Mol

Nu is de vergelijking met Berlusconi niet meer zo’n hele gunstige. Toch heeft de koning van de platte tv-formats wel een megaprestatie verricht. De Mol heeft met The Voice of Holland eindelijk weer een kaskraker te pakken die het succes van Big Brother moet gaan evenaren. Hij heeft zich dit jaar ook gelijk maar even ingekocht (samen met Sanoma) bij SBS en is daarmee nu naast tv-producent dus ook omroepbaas geworden. Een kanttekening bij zijn media-imperium: hij heeft flink moeten inleveren op zijn aandelen Endemol, om het bedrijf financieel in de lucht te houden – het was veel te zwaar gefinancierd- en hij heeft veel concessies moeten doen aan nieuwe aandeelhouders.

Leonard Freeke

Weinig consumentenproducten die zo geregeerd worden door moderne maatstaven van massaproductie. Als je dan het lef hebt om als nieuweling een nieuw eigenzinnige frisdrank op de markt te brengen, dan verdien je een groot compliment. Dat vond Sprout, want Oggu werd tot Challenger van 2011 verkozen. Freeke heeft zijn biologische frisdrank inmiddels in de schappen van de AH weten te krijgen en is ook gelijk maar bezig met het internationaal uitrollen van zijn merk. Er zullen vast wel ontevreden Coca Cola-bottelaars staan te popelen.

Victor Muller

Het eindoordeel is definitief geveld, die doorstart gaat er dan toch niet komen voor Saab. Al hebben we dat dit jaar eerder gehoord. Want geen ondernemer is dit jaar zoveel in het nieuws geweest met zijn verwoede reddingspogingen. Hij is de kat met negen levens, maar heeft misschien nu wel zijn laatste jaar bedongen. Muller vecht hard, want hij zit met eigen geld in Saab. Wat denken jullie, verdient deze faillissementskunstenaar een pluim, ook al is zijn Saab-avontuur in rook opgegaan?

Raymond Spanjar

Ok, hij sloot zijn deal in november 2010, maar we zetten hem nu toch op het lijstje. Want vooral dit jaar is gebleken hoe goed de timing is geweest van de Hyves-oprichter om zijn bedrijf aan de Telegraaf Media Groep te verkopen. Hij verkocht Hyves voor een topprijs op het moment dat de geruchten van een nieuwe techbubbel in de economie weer lekker begonnen te gonzen. TMG, die iets onlinewilde  doen, trapte er met open ogen in. De markt zakte in elkaar, Hyves wordt volledig van de markt gedrukt door Facebook in Nederland en de resultaten vallen tegen. Spanjar, die zijn zakken gevuld heeft, komt er bovendien nog eens leuk uit dit jaar door op billboards overal in Nederland te hangen, voor de promotie van zijn boek. Jawel, over de overnamedeal. Dan ben je best een ondernemersheld. 

Roland Kahn

Er woedde een jarenlange strijd tussen Marlies Dekkers en Sapph over wie nu het recht heeft op die verdraaide bh-bandjes. Hoewel er een uitspraak in het voordeel van Marlies Dekkers volgde, dreigde het gevecht ook de komende jaren nog wel even door te gaan.

De ondernemer die tactisch tussen de kemphanen durfde te stappen en er zelf ook nog eens beter van weet te worden, die doet iets heel goed. Twee honden vechten om een been en Coolcat-ondernemer Kahn ging er mee heen. Die heeft een mooi lingeriemerk voor een prikkie aan zijn imperium weten toe te voegen, slim geschikt met Marlies Dekkers, die er financieel niet al te florissant bij stond, en het bestaan van Sapph veilig gesteld. Is de ondernemer die de lingerie-oorlog weet te sussen de man van 2011?

Martijn Arets

Is dit jullie topper? Hij is de ondernemer die in een oud Vokswagen busje Europa doorkruiste. Hij ging in gesprek met de ondernemers en leiders achter twintig merken als adidas, LEGO, Koenigsegg, Skype en Manchester United. Na terugkomst startte hij zijn eigen bedrijf en leeft hiermee zijn droom. Door nieuwe businessmodellen te bedenken en in de praktijk te brengen activeert en betrekt Arets grote groepen mensen via social media én schopt hij graag tegen de gevestigde (lees: traditionele) orde. Hij bewijst met zijn activiteiten dat het echt anders moet. En anders kan. 

Zo zette hij zijn Nederlandse boek door verschillende guerilla en social media acties op de kaart. En begaf hij zich onlangs in het Wilde Westen van de financiële wereld. Onder label van Brand Expedition wist Arets via crowdfundingsite Symbid 171 investeerders uit binnen- en buitenland te overtuigen: zijn boek ‘Brand Expedition’ moest vertaald worden in het Engels. In slechts twee maanden tijd kreeg hij het bedrag van 20.000 euro bij elkaar. Hij was met deze manier van crowdfunden de eerste ter wereld. De investeerders zijn ook echt aandeelhouder en delen mee in de opbrengsten van het boek. 

Arets leeft zijn motto: ‘If you think you’re too small to have an impact, try going to bed with a mosquito in the room’ door continu te laten zien dat je door slim gebruik te maken van de achterstand van anderen grootse dingen kan bereiken. Zo lanceert hij in februari 2012 zijn Engelse vertaling, zonder tussenkomst van een uitgever of boekwinkel. Door een belangrijke doelgroep voor zijn boek, de 100 miljoen fans die zich online hebben verzameld rondom de merken die hij heeft bezocht, te prikkelen met een enorme uitdaging. Hij gaat de fans een alinea uit het verhaal van het merk waar zij fan van zijn laten voorlezen voor hun webcam. Doel: minimaal 1.000 video’s uit 15 landen en met deze actie wereldwijde bekendheid van zijn boek en zijn verhaal. De actie wordt ondersteund door de merken die hij heeft bezocht. Best een slimme marketingtruc.

Fred Boot

Hij scoorde als theatermaker en zelfstandig ondernemer met Soldaat van Oranje de grootste musicalhit van het decennium, zeggen de recensies. En dat voor iemand die eerst een loonslaaf was voor Joop van den Ende. Hij besloot zijn droom na te volgen en op geheel eigenzinnige wijze een nieuw concept in de musicalmarkt neer te zetten.  

Jaap Blokker

De man die van Blokker een retailgrootmacht maakte, verdient extra aandacht dit jaar. Afgelopen zomer is hij op 69-jarige leeftijd in zijn woonplaats Laren overleden.

Samen met zijn broer Albert jr. werkte hij vanaf 1973 aan de expansie van de retailketen. In 1975 had Blokker 43 winkels en twee groothandels met een gezamenlijke omzet van 29 miljoen euro en een personeelsbestand van ruim 600 medewerkers. Er volgde een periode van veel overnames. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig maakte Jaap zich sterk voor verschillende acquisities, wat leidde tot een krachtige groei van de onderneming. Nu heeft Blokker een netto jaaromzet van bijna 2,8 miljard euro, met veertien winkelformules in elf landen. Bekende winkelformules zijn onder meer Intertoys, Bart Smit en Leen Bakker. Eind 2010 trad Blokker af als algemeen directeur.

Jaap Blokker werd geprezen om zijn nuchtere aanpak, maar kreeg ook vaak kritiek dat hij te politiek incorrect was. Zo weet hij de winkelcriminaliteit in verhullende termen aan het de hoge percentage allochtonen in het land en was de overheid volgens hem te slap om criminaliteit aan te pakken.

Peer Swinkels

Succes hebben is een ding, maar het dan weer overtreffen, ga daar maar aanstaan. Vorig jaar was er al de stunt met de Bavaria-meisjes tijdens het WK voetbal. Ook dit jaar ontpopte de telg uit de Swinkels-familie zich weer tot een waar marketinggenie en heeft hij Bavaria internationaal op de kaart weten te zetten. Wie Hugh Heffner z’n ego opzij weet te laten zetten of de zuurpruim/filmacteur Mickey Rourke voor zich in ochtendjas weet te laten dansen, die is best een gewaagde ondernemer. Verdient hij ook de titel van ondernemer van 2011?  

Floris van Bommel

Schoenenmerk Van Bommel bestaat al sinds 1734. De schoenenlijn Floris van Bommel werd pas opgezet in 1996, drie jaar voordat Floris zelf in het bedrijf stapte. Nu begint het merk de belangrijkste basis van het hele bedrijf te worden. In 2010 ging de schoenenzaak van Floris van Bommel in Berlijn open en verkocht de onderneming 425.000 producten, waarvan ruim de helft Floris van Bommel-schoenen waren. Dit jaar opende Floris van Bommel zijn eerste Nederlandse winkel aan de Singel in Amsterdam.

“De omslag is het meest heftige wat hier gebeurd is. Het hielp dat we hier nu elf jaar werken en de mensen erop vertrouwen dat we de juiste beslissingen maken. Op een gegeven moment kun je je het permitteren om grote veranderingen door te voeren”, blikte Floris van Bommel dit jaar terug met Sprout.

“Elke generatie heeft zo z’n eigen omslag gehad, dat er iets moest veranderen. Bij mijn vader was dat het invoeren van marketing, dat was revolutionair in die tijd. Wij moeten zorgen dat het bedrijf professioneel georganiseerd is om de groei aan te kunnen. Sinds de Floris van Bommel-lijn erbij is gekomen in 1996 zijn we meer dan verdubbeld in verkoop. Dat is verschrikkelijk moeilijk om bij te benen. Het gaat in sprongen; je blijft doorgaan totdat iedereen het zo druk heeft dat er dingen fout gaan lopen. Dan moet besluiten waarin je investeert: nieuwe mensen, een extra opslaghal, een machine.”

“We werken nu aan een dealernetwerk in Duitsland en willen meer eigen winkels openen. We moeten er nog knokken voor naamsbekendheid en winkels zijn een goede manier om daaraan te werken. De eerste Floris van Bommel-zaak zit in een leuke wijk van Berlijn, Mitte. Geen A1-locatie, maar het is al veel waard dat je tegen retailers en de pers in Duitsland kunt zeggen dat je een winkel in Berlijn hebt. Dat verandert het hele beeld dat mensen van je hebben; je meet jezelf een Duitse identiteit aan.”

Frits van Eerd

De beste service en het breedste assortiment tegen de laagste prijs. Het lijkt een onhaalbare combinatie, maar Jumbo heeft in vijf jaar tijd zijn omzet en marktaandeel meer dan verdubbeld. Jumbo biedt met de ‘7 dagelijkse zekerheden’ garanties. Zo krijgt de vierde wachtende in de rij z’n boodschappen gratis mee. Met de overname van Super de Boer-locaties in 2009 en de C1000-keten in 2011, is Jumbo een serieuze uitdager van Albert Heijn geworden. En dat is een knappe prestatie van het familiebedrijf.

Het is een prestatie van de teruggetreden oprichter Karel van Eerd, die een belangrijke rol gespeeld zou hebben bij Jumbo’s laatste overname, van zijn dochters Collette en Monique, maar Frits van Eerd krijgt in dit geval de grootste lof vanwege zijn rol als ceo. Frits zou niet graag in de belangstelling staan. Hij wordt door bekenden getypeerd als een echte Brabander, getuige ook zijn Veghelse Prins Carnaval-titel uit 1999 en deelname aan diverse carnavalssongs. Hij werkt hard, in de volle overtuiging dat ‘zijn’ Jumbo de ideale supermarkt is van Nederland. En dat werd al eerder opgemerkt. Zo riepen de lezers van Management Team Frits van Eerd dit jaar nog uit tot de beste bestuurder van 2011.

Peter Driessen

Peter Driessen startte in 2001 met Bennie Eeftink het bedrijf Spil Games, dat inmiddels is uitgegroeid tot wereldwijde marktleider op het gebied van casual games. Dat zijn simpele games die online gespeeld worden. Spil Games heeft sinds 2007 een miljoeneninvestering van Van den Ende &  Deitmers en volgt een buy en builld-strategie. Het aantal unieke bezoekers per maand is zo uitgegroeid tot 130 miljoen.

Ook heeft Spil Games dit jaar een social gaming netwerk opgezet, dat inmiddels is uitgegroeid tot een platform met twintig miljoen leden. “Er zijn wel spelers die dit concept op de lokale markt toepassen, maar wij zijn de eerst die dit op grote schaal doet, wereldwijd”, aldus ceo Peter Driessen. Spil Games richt zich vooralsnog vooral op tieners, meisjes tussen de 8 en 12, en moeders.

Naast de ontwikkelingen op het gebied van social games, ziet Driessen ook steeds meer verdienmodellen ontstaan rondom en in games. “Dat maakt ons leven een beetje makkelijker.” Dankzij zijn Facebook voor games, inclusief vriendenlijst en berichtenstroom, ontstaan er ook weer nieuwe verdienmodellen. “De mensen die zich registreren, daar weten we veel van. Daar kunnen we met advertising op targeten.”

Eind juni maakte het bedrijf nog bekend dat adverteerders op termijn binnen de games van Spil Games kunnen adverteren met video. Ook zou het mogelijk worden om bijvoorbeeld een commerciële uiting te plaatsen in een avatar van de speler.

Peter Driessen mag zich al voor een jaar lang tooien met de titel Leading Online Entrepreneur of the Year 2011. Juryvoorzitter Reinout Oerlemans: “Hij durfde vanaf de eerste dag internationaal te denken.”

Koen Bok

Een techbedrijf verkopen aan Facebook’s Mark Zuckerberg? Koen Bok van het Amsterdamse Sofa kan er alles over vertellen. Het in 2006 opgerichte softwarebedrijf is vlak vóór afgelopen zomer overgenomen door ‘s werelds grootste sociale netwerk.

Sofa is de maker van mooie Macproducten en apps als Kaleidoscope en Versions, maar Facebook lijkt geen serieuze plannen met deze diensten te hebben. Vooral de technische kwaliteiten van het team waren interessant genoeg voor een overname. “We zijn onder de indruk van het werk van Sofa, van hun Mac- en websoftware en van hun interfaces”, zei Facebook design-directeur Kate Aronowitz. Het gehele Sofa team is inmiddels verhuisd naar Palo Alto, de thuisbasis van Facebook.

Op het moment van het overnamebod zou Sofa gaan verhuizen naar een groter grachtenpand in Amsterdam. Ondernemer Koen Bok moest kiezen tussen zijn goedlopende zaak, met meer dan 1 miljoen euro omzet, of Facebook. Hij kon logischerwijs niet de verleiding weerstaan….

Omri Amir

De reisbranche is al zeker 15 jaar de grootste online markt. Waar de sector wereldwijd in 1999 6 miljard dollar (= 4,2 miljard euro) omzette, is dat in 2006 vertienvoudigd naar 48,4 miljard euro en nu zouden reisbedrijven samen 60 miljard euro omzetten. Binnen die lucratieve markt is het Nederlandse Easytobook in 2004 relatief laat ingestapt, zeker als je het oprichtingsjaar van marktleiders als Expedia (1994) en Booking.com (1996) bekijkt. Toch wist het bedrijf, dat met een vermogen van 50.000 euro begon, zijn omzet en winst in 2010 naar een niveau van respectievelijk 11,3 miljoen euro en 800.000 euro te tillen. Het aantal medewerkers groeide van twintig in 2008 naar 65 in 2011. “We hadden ambities, maar hadden niet gedacht dat we in deze mate zouden doorgroeien”, vertelt ceo Omri Amir, die samen met Michal Hübschmann de site oprichtte. “Je wilt gewoon een bedrijf opzetten.”

Wie nu hotel op Google intikt en daar New York, Amsterdam, Parijs of Praag aan toevoegt, ziet Easytobook op de eerste pagina staan. “De sleutel voor onze groei in de beginjaren was een volledige focus op seo en marketing”, blikt Amir terug. “Alles was gericht op de vindbaarheid van onze site en verwijzingen naar zoveel mogelijk hotels in zoveel mogelijk grote steden. We konden in 2006 alleen nog maar hotelkamers in Amsterdam aanbieden, maar genereerden ondertussen voor verschillende steden al wel veel verkeer.” Gaandeweg werd het bereik meer en meer verzilverd door commissieregelingen te sluiten met hotels. Dat geld werd weer geïnvesteerd in het professionaliseren van de site en de organisatie, want de startup kampte door de sterke groei uiteraard wel met kinderziekten. Zo werd er vorig jaar nog liefst negen ton in de techniek gestopt. Amir: “Met die verbeterde techniek konden we onder meer onze conversie flink vergroten.”

Een overname was echter zeer gewenst. Steeds meer spelers worden in de sector opgekocht, waarna er giganten overblijven die kunnen profiteren van duizenden nieuwe gebruikersgegevens, sites, getalenteerd personeel en een verdienmodel waarbij een all-inclusive vakantie wordt aangeboden. “Wij zijn nog één van de weinige onafhankelijke spelers in de markt, die zich tussen de grote concurrenten weet te mengen”, weet Amir. Na een serie gesprekken met andere partijen, waarbij Amir naar eigen zeggen een aantal zeer grote spelers afwees, koos Easytobook voor een overname door Travix. Travix is eigenaar van Vliegwinkel.nl, BudgetAir, Flugladen en sindskort Cheaptickets en vormt weer een onderdeel van BCD Holdings, een 17,7 miljard omzettend conglomeraat van reisbedrijven dat is opgebouwd door John Fentener van Vlissingen.

Mark van der Chijs

Als oprichter van de Chinese videosite Tudou heeft hij een gouden tijd achter de rug. Vorig jaar haalde het bedrijf 50 miljoen dollar op, waarvan 35 miljoen afkomstig is van een investeerder uit Singapore. Tudou gebruikt het geld om zelf content te produceren en zich meer te richten op mobiele apparaten. Inmiddels heeft de in 2005 opgerichte site al 135 miljoen dollar opgehaald.

Van der Chijs omschrijft de videosite als een combinatie tussen YouTube, Hulu.com en HBO. “HBO was een televisiezender die films uitzond, maar heeft zich vanaf de jaren ’90 getransformeerd tot een bedrijf dat zelf televisieseries produceert.” Hierdoor is HBO een bekende merknaam geworden, en dat is precies wat Tudou ook wil bereiken, zei Van der Chijs vorig jaar vanaf zijn Nederlandse vakantieadres. “Door zelf content te maken, kunnen we ons onderscheiden van de concurrent.”

Daarnaast is Tudou zich gaan richten op de mobiele telefoon. Van der Chijs: “Wij geloven dat mobiel internet in China groter wordt dan internet via de computer, misschien al binnen twee of drie jaar. Daarom hebben we een deal gesloten met mobiele providers, bijvoorbeeld met China Mobile, de grootste partij in China.” Voor 6 RMB per maand, wat neerkomt op ongeveer 60 eurocent per maand, kunnen gebruikers onbeperkt video´s bekijken en uploaden op hun mobiele telefoon.

Dit jaar bereikte Tudou een prachtige mijlpaal door naar de New Yorkse beurs Nasdaq te gaan. De Chinese variant van Youtube haalde op de beurs 174 miljoen dollar op. Interessant worden de jaarcijfers van 2011: Tudou heeft zo’n 90 miljoen geregistreerde gebruikers, maar slaagde er tot nog toe niet in winst te maken. Afgelopen jaar boekte de videosite een verlies van 54 miljoen dollar.

Jan-Joost Rueb

Oud-Sprout Challenger eBuddy laat gebruikers simultaan inloggen op de chatdiensten van AOL, Google, MSN en Yahoo. Telde de dienst in 2008 nog 12 miljoen gebruikers, dit jaar is dat aantal uitgegroeid tot een verbazingwekkend cijfer van boven de 250 miljoen leden. Zeer knap, aangezien EBuddy sinds 2009 niet meer volledig gratis is. Mensen betalen, of krijgen de gratis app met reclame ter beschikking. Het bedrijf weet met de laatste optie nu zestig procent van zijn omzet te genereren.

De tijd is voorbij dat EBuddy zichzelf zeer gelukkig mocht prijzen met 6,5 miljoen euro groeigeld van Prime Ventures in 2008, of de 5 miljoen euro investering in 2006 van Lowland Capital. Deze herfst zou het gesprekken voeren over een investering van 20 miljoen euro, op basis van een marktwaarde van honderd miljoen euro.

Vergeleken met het enorme bereik en verkeer valt het met de omzet wel mee. Rueb wilde aan Sprout begin dit jaar alleen kwijt dat die de 10 miljoen niet haalt. “Maar we hebben hier wel meer dan 90 man aan het werk, en schrijven zwarte cijfers.”

De werkdag begint voor medeoprichter en ceo Jan-Joost Rueb met het bekijken van de statistieken, zo vertelde hij al in 2008. “Het is leuk om elke ochtend weer te zien waar de nieuwe klanten vandaan komen. Zo zagen we bij het suikerfeest de aantallen in de moslimlanden omlaag gaan en elders weer omhoog. We hebben in elk land ter wereld gebruikers, zelfs in Vaticaanstad en de kleinste eilanden. Onder meer in het Midden-Oosten groeien we erg hard, ook in Brunei gebruikt vijftig procent van de bevolking eBuddy. Dat is grappig, we hebben er soms geen idee van wat er gaande is.” De ceo van eBuddy verhoogde ook in juni nog zijn bereik dankzij een partnership met het mobiele advertentienetwerk van een grote Indiase speler, Affle.

EBuddy heeft sindskort een eigen instant messagingdienst die concurreert met Whatsapp. EBuddy XMS zou 50.000 nieuwe gebruikers per dag verwelkomen.

Marcel Beemsterboer

Het concept van Marcel Beemsterboers Vakantieveilingen.nl, waarbij het openingsbod één euro is en de hoogste bieder het arrangement afneemt tegen de geboden prijs, blijkt een regelrecht succes. Mensen halen er plezier uit elkaar af te troeven.

De site veilde vorig jaar al bijna drieduizend arrangementen per dag. “We dagen iedereen in deze sector uit die nog met vastgestelde prijzen werkt”, vertelde Marcel Beemsterboer (44) aan Sprout, dat hem in 2010 uitriep tot Sprout Challenger van het jaar. “De afgelopen jaren werden consumenten voorzichtiger met uitgaven. Aanbieders reageerden daarop met kortingen.” Een ouderwetse reactie, volgens Beemsterboer, want een veiling levert meer verkopen op tegen een acceptabele prijs.

Dit jaar volgde de klap op de vuurpijl. Moederbedrijf Emesa verkocht voor 27 miljoen euro een meerderheidsbelang Vakantieveilingen aan het Britse Oakley Capital. Beemsterboer deelde dat bedrag wel met zijn mede-oprichters Dirkjan Koekkoek en Michael van Beers, maar hij beschikte wel over het grootste belang. Onder Oakley Capital kan de site tot een nog groter succes uitgroeien.

Stan van de Burgt

Twee van je opgerichte bedrijven in hetzelfde jaar verkocht zien worden, het overkwam ondernemer Stan van de Burgt. In januari werd bekend dat het zoekbedrijf Q-Go, dat hij in 1999 samen met Berend Metz had opgezet, voor 34 miljoen dollar is overgenomen door de Amerikaanse customer service-specialist RightNow. Later dit jaar kocht beheersoftwaredienst CA Technologies voor een onbekend bedrag de Utrechtse SaaS-dienst Watchmouse, dat Van de Burgt in 2002 met Mark Pors had opgericht.

Met zijn Natural Langugage Search technologie is Q-go opgericht in een tijd waarin Google een nieuwkomer was. In plaats van met steekwoorden kon via Q-go worden gezocht op gewone zinnen. Vanaf 1999 investeerden durfkapitalisten, van wie Prime Ventures in 2000 met 4,5 miljoen gulden het eerste kapitaal fourneerde, bij elkaar 16 miljoen gulden in de start-up, toen de dotcom-krach toesloeg.

Van de Burgt stapte in 2003 uit het bedrijf, om zich met Mark Pors te concentreren op het door hen in 2001 opgerichte Watchmouse. Hij bleef op de achtergrond alleen nog actief in een adviesfunctie, die wel aanhield tot januari van dit jaar. Zijn belangen had hij inmiddels al verkocht.

Wel is hij grootaandeelhouder van Watchmouse. Deze Utrechtse SaaS-dienst checkt onder meer 24 uur per dag of websites nog online zijn, en of applicaties en cloudomgevingen nog functioneren. Op het moment van de verkoop maakten zo’n 700 klanten gebruik van de service. Het overnamebedrag bedraagt volgens schattingen zo’n 3 miljoen euro.

Jitse Groen

Jitse Groen is oprichter, directeur en 100% eigenaar van Thuisbezorgd.nl. Het bedrijf verwerkte in 2010 alleen in Nederland al voor 72 miljoen euro aan bestellingen van bezorgmaaltijden, voornamelijk pizza, shoarma en Chinees.

Sinds 2006 is het bedrijf via moedermaatschappij Takeaway.com tevens aanwezig in het buitenland. Het voert daar titels als Lieferservice.de, Pizza.co.uk en Pizza.be. Takeaway.com is inmiddels uitgegroeid tot één van ’s werelds grootste eten-bestelsites. Groen deelde onlangs met Sprout de lessen van zijn buitenlandavontuur.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In augustus had Thuisbezorgd.nl een speciale actie en deelde het tijdens spitstijd iedere minuut een gratis maaltijd uit via haar Facebook-pagina. De actie was alleen geldig voor fans van Thuisbezorgd.nl op Facebook en de site riep haar klanten daarom om fan van de Facebook-pagina te worden.

Eerdere gratis pizzadagen van Thuisbezorgd.nl of dochterbedrijven in het buitenland (zoals enkele weken geleden Pizza.be) leveren vaak een stormloop van hongerige mensen op de sites op, beweert de site. De gratis pizza-dag in België kostte zo’n 80.000 euro. Een eerdere gratis pizza-dag in Nederland rond de 200.000.