De succesprincipes van Apple

woensdag, april 16, 2014 - 18:30
Het interessantst aan het succes van Apple is de vraag: hoe doen ze het? Het bedrijf zal voor geen goud zijn processen en strategie openbaren, maar van buitenaf zijn wel wat principes vast te stellen. Hoe Apple zijn magie in de praktijk brengt.

De strategie van Apple en de resultaten die eruit voortkomen, zijn ongeëvenaard. De rode draad: Apple stoort zich niet aan conventional wisdom; de managementmaterie die wordt onderwezen in de gevestigde business schools. Apple wordt eerder bestuurd als een startup dan als de elektronicagigant die het in werkelijkheid is.

Verder nadenken en discussiëren over succesprincipes? Ga dan 8 november 2011 naar het Rotterdamse boekevent 'Onderneem', waar de spelregels van zakelijke succes besproken worden. Sprekers zijn Sprout-columnist en serial ondernemer Arko van Brakel en entrepreneurs en businessexperts Judith Webber, Frans Reichardt en Ronnie Overgoor.
Let op! De eerste 5 aanmeldingen ontvangen tevens de biografie van Steve Jobs. Aanmelden boekevent 'Onderneem'.

 

1. Eenvoud

Simplicity: Er is geen wijdvertakte organisatiestructuur. Elke maandag liep Steve Jobs met zijn management door alle producten. Elke woensdag deed hij datzelfde met marketing en communicatie. Een keer per jaar verzamelde hij de Top 100, invloedrijke medewerkers van alle niveaus, voor een strategiesessie om de klokken gelijk te zetten.

2. Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid op alle niveaus, zonder controle. Achter elk project staat de naam van een direct verantwoordelijke, de Direct Responsible Individual. De DRI is gemeengoed.

3. Bonus

Geen financiële resultaatsverantwoordelijkheid voor topmanagers. Dat leidt maar af; alleen de CFO heeft een P&L.

4. Specialisatie

Apple mikt op de grootste talenten, die het specifieke taken geeft. De beheerder van de online winkels zou bijvoorbeeld geen zeggenschap hebben over het fotomateriaal, daar gaan de grafisch ontwerpers over. Volgens Jobs: 'general management is bullshit.'

5. Functioneel

Een functionele organisatie, in plaats van een hiërarchische of divisiestructuur. Volgens Jobs heeft 'Sony te veel divisies om met een iPod te komen'. Het gaat om de kwaliteit van de (liefst kleine) teams die aan een project werken.

6. Continu bijsturen

Als de top besluit de koers te verleggen of fouten te herstellen, gebeurt dat vrijwel onmiddellijk. Er is geen ver vooruit uitgestippelde strategie. Er zijn gevallen bekend, waarin de top 48 uur voor een productintroductie de prijs nog eens aanpaste.

7. Nee zeggen

Een zeldzame eigenschap van bedrijven: focus houden op een beperkt aantal producten door nee te zeggen tegen verleidelijke kansen elders. Het is een kracht om de dingen te selecteren die je niet doet.

8. Geen compromis

Lak aan consensus. Dat is een bekend principe: Jobs streeft niet naar compromissen, maar naar excellentie.

Meer over Leidinggeven