Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geen saaie presentaties meer

Doctor Doom Rutte, een hakkelende Cohen. Confronterend, al dat amateuristische gestuntel tijdens de verkiezingsdebatten? Veel ondernemers bezitten evenmin de gave om publiek te beroeren. Hoe kom je los van saaie presentaties?

 

Voor de betere spreekbeurten zijn drie basiszaken nodig. Het verhaal moet inhoudelijk goed zijn en sprankelend worden gebracht. Daarbij is het slim om ter ondersteuning gebruik te maken van de nieuwste technologische snufjes.

Raak het publiek

‘Spreek met passie’, adviseert presentatiespecialist en social media expert Jeanet Bathoorn. ‘Zorg dat je tijdens een presentatie de zintuigen van je toehoorders prikkelt.’ Volgens Bathoorn willen mensen tegenwoordig echt een gevoel krijgen bij een presentatie. ‘Als een spreker met passie en fonkelende ogen vertelt, komt zijn verhaal veel beter over. Ik merk steeds meer dat mensen er zelfs op worden afgerekend als ze hun publiek niet op de één of andere manier raken.’

Ook trendwatcher en veelgevraagd spreker Adjiedj Bakas komt tot deze conclusie. ‘Geef de zaal een goed gevoel mee’, adviseert hij sprekers daarom. ‘Mensen moeten door jouw verhaal als het ware weer een beetje zin krijgen in het leven.’ Volgens Bakas is negentig procent van de mensen op het podium niet in staat een goede spreekbeurt neer te zetten. ‘Ze zijn te saai, gebruiken allerlei tabellen en statistieken en zijn niet bezig te communiceren met de zaal’, zei hij onlangs.

Het gevaar van ingebouwde zekerheden

Grootste valkuil is volgens Jeanet Bathoorn dat sprekers simpelweg te zenuwachtig zijn. ‘Mensen proberen daarom zekerheden in te bouwen, maar dat maakt hun presentatie vaak statisch. Door vast te houden aan bullet points kom je gewoon niet lekker in je verhaal.’

En daarmee raakt Bathoorn meteen aan een tweede valkuil: de gevaren van het eens geliefde en inmiddels meer en meer verguisde PowerPoint. Matige sprekers denken dankzij PowerPoint dat zij kunnen presenteren. Ze gebruiken de slides als spiekbrief en leidraad voor hun verhaal. Zelfs Robert Graskins, de schepper van PowerPoint zelf, concludeerde drie jaar geleden al in een interview met de Wall Street Journal dat PowerPoint lui maakt. De stortvloed aan informatie die toehoorders via de slides over zich heen krijgt, is bovendien bijzonder vermoeiend. In de VS kreeg dit fenomeen de gevleugelde benaming ‘Death by PowerPoint’.

Peper voor uw presentatie

En dat terwijl wereldwijd dagelijks zo’n dertig miljoen PowerPoint-presentaties worden gegeven. Uit onvrede met het puntsgewijs opsommen, ontwikkelde de Hongaar Adam Somlai-Fischer een nieuwe tool: Prezi. En die is – als we bloggers en twitteraars wereldwijd mogen geloven – hard op weg PowerPoint te verdringen en de nieuwe support act bij presentaties te worden.

Prezi is innovatief, zegt Bathoorn. ‘Je breng geen lineair verhaal meer met een serie opeenvolgende slides, maar een presentatie in de vorm van een soort mindmap. Daarbij staat de kernboodschap in het midden. De zaken die verder een rol spelen worden hieromheen gebouwd. Je kunt gemakkelijk heen en weer springen naar de verschillende onderdelen.’

Het doel van mindmappen en ook Prezi, is een overzicht te creëren van alle (relevante) aspecten van een probleem of onderwerp. Het is een vrij eenvoudige, maar krachtige methode die ook wordt gebruikt voor brainstormen, het plannen van projecten of simpelweg informatie verzamelen en structureren. Met Prezi kan vanaf één ‘sheet’ de hele presentatie worden ondersteund. Met tekst, afbeeldingen, video’s, pdf’s en links naar websites. Dit nieuwe snufje is volgens Bathoorn gemakkelijk te gebruiken, mooi vormgegeven en heeft als voordeel dat het online gebruikt kan worden.

PreZINteren

Het enthousiasme dat de presentatiedeskundig op met name twitter ontwaarde onder gebruikers van de tool, spoorde haar aan om een evenement over innovatief presenteren te organiseren. Met aandacht voor onder meer Prezi, webinars (online seminars) en een workshop van de Vlaamse nieuwslezeres en auteur van ‘Stilte, ik spreek’, Sylvie Verleye.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Tien, twintig jaar geleden ging je op cursus en dan leerde je over de groep heen te kijken. Dat is zo achterhaald’, zegt Bathoorn. ‘Authenticiteit is al een tijd het toverwoord. Ook bij presentaties.’

 Lees ook het boek De kunst van het speechen