Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat maakt ondernemers succesvol?

Wat maakt een ondernemer een winnaar? Je moet in ieder geval over de juiste mentaliteit beschikken. Vier eigenschappen die essentieel zijn.

Als de zomerluwte voorbij is, dan is het tijd om weer te knallen. Zorg ervoor dat je fris begint en je deze tips met je meeneemt. Je zult werknemers en klanten doen verbazen. Succesvolle ondernemers:

1. Laten zich niet leiden door deadlines

Deadlines zijn goed, want ze zorgen ervoor dat iets echt gedaan wordt. Ze maken je ook lui. Herken je dit? Je weet dat iets over twee weken af moet zijn. De taak neemt echter maar een uur tijd in beslag. Omdat je zoveel tijd hebt stel je de taak uit of je spreidt hem uit over meerdere dagen. Het resultaat: je doet er langer over dan nodig. Zorg ervoor dat je deadlines stelt, maar voer taken altijd direct uit. De tijd die je bespaart kun je gebruiken voor nieuwe taken, ook daar gebruik je dezelfde no nonense-aanpak.  

2. Benadrukken hun prestaties

Je moet voortaan maar eens opletten als je met een klant van je om tafel zit. Grote kans dat die klant bijvoorbeeld tegen je zegt: “We hebben meer dan twintig jaar ervaring met het opzetten van direct mailing-activiteiten.” Of je zit tegenover een sollicitant en die zegt:”Ik vijf jaar ervaring als account manager.” Iemand die echt succesvol is, valt niet terug op dit soort algemen uitspraken, maar die laat zien wat hij werkelijk bereikt heeft. Hij geeft dus concrete voorbeelden. Als iemand die niet kan noemen, dan zegt dat genoeg. De les die je hieruit kunt halen: zorg dat jij kunt terugvallen op dingen die je echt bereikt hebt als ondernemer.  

3. Nemen verantwoordelijkheid voor mislukkingen

Valt het je soms ook op als mensen over hun fouten praten. Dan behandelen ze zichzelf opeens als lijdend voorwerp. “Mijn computer is vastgelopen”, zegt je werknemer in plaats van: “Ik heb iedere dag de voorgestelde systeemupdates genegeerd en regelmatig de stekker uit mijn pc getrokken zonder eerst goed af te sluiten.” Stel: een deal met een klant gaat op het laatst niet door, of een werknemer dient onverwacht zijn ontslag in. Vraag jezelf af wat je beter had kunnen doen in plaats van de schuld bij anderen neer te leggen. Zo kom je tot inzichten die je bedrijf verder helpen. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Grijpen alles aan

Ken je die mensen die nooit hun hand opsteken als je vraagt wie zich als vrijwilliger opwerpt voor een taak. Succesvolle mensen zijn die mensen die vaak hun handen opsteken. Ze zijn altijd opzoek naar nieuwe evaringen, ze komen vaker van hun stoel en daardoor meer in situaties waar nieuwe kansen zich aandienen. De les: grijp zoveel mogelijk dingen aan en stel je nooit ontwijkend op. Je zult zien dat je er heel veel energieker door wordt en veel nieuwe kansen mee creëert.  

5. Laten zich leiden door wat de klant wil

Je bent trost op je product of dienst, maar wat als je klant nu allerlei extra eisen begint te stellen? De klant wil een extra vroege levering of in een volume dat voor jou niet handig uitkomt. Succesvolle ondernemers staan niet direct te steigeren als een klant ‘zeurt’. Ze voelen zich niet in een hun eer gekrenkt, maar benaderen alles zakelijk: “Goed, uw wilt meerwerk, dat is geen probleem, we zullen dan wel iets aan de prijs moeten doen.” Succes met deze tips.