Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 7 kenmerken van succesvolle startups

Van de buitenkant lijken succesvolle ondernemers hetzelfde als andere entrepreneurs. Maar wanneer je beter kijkt, zijn er een aantal opmerkelijke verschillen.

Het Amerikaanse Inc. zet de 7 kenmerken van succesvolle startups op een rij:

1. Ze verkiezen altijd ‘actie’ boven ‘denken’

Een gedetailleerd plan is prima, maar de werkelijkheid is weerbarstig, en de meeste ondernemers zijn al bij punt drie voordat ze zich gaan aanpassen aan de realiteit. Besteed minder tijd aan denken en wat meer tijd aan actie ondernemen. Ook wanneer je onzeker bent, zet dan juist iets in werking en stel het daarna eventueel bij. Just do it!

2. Ze zien het geld als de wortel van alle mislukkingen

Kapitaalintensieve startups hebben behoorlijk veel geld nodig. Maar de meeste startups redden zich prima met een klein kapitaal en laat dat juist een blessing in disguise zijn. Kortetermijnsucces is gemakkelijk wanneer je beschikt over veel financiering. Maar zonder al dat geld los je problemen daadwerkelijk op in plaats van er ongelimiteerd geld tegenaan te gooien, en is je bedrijf op de lange termijn meer levensvatbaar.

3. Ze geven alleen geld uit aan wat de klant raakt

Voordat je geld uitgeeft, vraag jezelf af: ‘is dit van direct belang voor de klant?’ Nee, dan niet kopen. Spendeer je dure geld alleen als het een verschil maakt voor de klant. Des te meer je de klant geeft wat hij wil, des te meer je krijgt wat jij wilt; iedereen wint! Vergeet niet dat succes niet wordt afgemeten aan een fancy kantoor of luxueuze auto, maar aan winst.

4. Ze sluiten geen compromis qua locatie

Het klassieke voorbeeld: een restaurant-ondernemer met weinig geld kiest voor een goedkope (lees: vreselijke) locatie, in de hoop dat door het heerlijk eten en een onberispelijke service de klanten vanzelf komen. Alleen als je geen concurrentie hebt – en dat zal bijna nooit het geval zijn – komen klanten naar je toe. Anders niet.

5. Ze spenderen hun tijd aan jagen wat ze daadwerkelijk kunnen vangen

Iedere startup wil een droomklant binnenhalen, maar zo’n prospect is relatief moeilijk binnen te hengelen. Richt je op klanten die wel (makkelijker) binnen handbereik zijn. Later kun je profiteren van je huidige klantenbestand en alle lessen die je daarvan geleerd hebt om de vette vissen binnen te halen.

6. Ze voelen zichzelf verantwoordelijk voor hun eigen boterham

Het maakt niet uit hoe hard je werkt, niemand hoéft te kopen wat jij verkoopt. Dat is niet eerlijk. Maar eerlijkheid is op geen enkele manier van toepassing op je falen of je succes. Wanneer je denkt: ‘Het is niet eerlijk, ik moet toch gewoon rond kunnen komen’, stop dan. Niemand is er verantwoordelijk voor dat jij een boterham verdient, behalve jijzelf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Ze doen niets wat geen omzet genereert

Alles wat je doet, moet omzet genereren. Stop met het maken van geweldige spreadsheets. Stop met het printen van rapporten die alleen jij binnen het bedrijf ziet. Stop met het bezoeken van de golfbaan in de hoop dat je netwerk resulteert in klanten. Natuurlijk moet je doen waar je hart ligt en zal het (wellicht) uiteindelijk geld opleveren. Maar als dat nog niet het geval is, parkeer het en richt je op money-making-ideas.