Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

LindkedIn-oprichter verkoos startup boven sportwagen

Toen LinkedIn-oprichter Reid Hoffman overtuigd raakte van de pitch van een vriend stak hij zijn geld liever in die startup dan in een nieuwe sportwagen.

Hoffman werd door Peter Thiel gevraagd om te helpen bij het verkopen van PayPay, omdat de oprichters van PayPal dachten dat de dienst geen solide businessmodel zou hebben. Het liep uiteraard anders en Hoffman zou het bedrijf naar de beurs brengen en pas daarna, voor 1,5 miljard dollar, verkopen aan eBay. 

Nadat PayPal verkocht was werd Hoffman investeerder en werd zo gepitch’et door een vriend. Hij stelde zichzelf voor de keuze: of een nieuwe Audi S8, of een goedkopere bolide. Hij koos uiteindelijk een relatief bescheiden Acura (Honda). 

’Ik stak mijn geld liever in bedrijven die de wereld veranderen’, zegt Hoffman in een interview bij Bloomberg naar aanleiding van zijn nieuwe boek The Alliance. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elon Musk

Net als vele andere ex-PayPal’ers, waaronder Elon Musk en Youtube-oprichter Chad Hurley, startte Hoffman zijn eigen bedrijf, LinkedIn. In het interview met Bloomberg vertelt Hoffman over zijn passie voor het oplossen van problemen en ondernemerschap. Minder gepassioneerd is hij over het runnen van een bedrijf en de samenwerking in een bestuurskamer. ’Ik lig niet wakker over de vraag hoe we de volgende honderd mensen kunnen aannemen.’ 

Hoewel hij inmiddels praktisch fulltime investeerder is (bij Greylock Partners) blijft hij betrokken bij LinkedIn. Elke oprichter blijft volgens hem onmisbaar voor het bedrijf, ‘vanwege zijn visie en toewijding en de bereidheid om gedurfde risico’s te nemen’.