Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak fans van uw klanten

Volgens marketinggoeroe Seth Godin is content marketing de enige overgebleven manier om klanten aan uw onderneming te binden. Hiermee krijgt u een trouwe fanschare en maakt een flinke kostenbesparing.

Content marketing houdt in dat u als ondernemer klanten aan u bindt door hen te geven wat zij ‘nodig hebben’. Vaak in de vorm van informatie, die u bijvoorbeeld kunt verspreiden via uw eigen weblog. Dat scheelt u een groot marketingteam en kan u vele klanten opleveren.

 

Als het u lukt de juiste content te bieden kunt u met weinig investeringen een flinke fanschare creëren die uw boodschap met enthousiasme verspreiden via internet, aan de borreltafel en bij de koffieautomaat.

 

10 leidraden van Seth Godin om uw eigen fanschare te creëren:

 

  1. Vroeger stoorde u uw klanten constant uw boodschap. Tegenwoordig gaat het er om in contact te komen met uw (potentiële) klant.
  2. U heeft voor uw marketingplannen dankzij content media alleen toegang nodig tot ideeën, niet tot groot investeringskapitaal.
  3. Besteedt 500.000 euro aan een fantastisch product waar mensen over willen praten, in plaats van aan advertenties.
  4. Er is een verschil tussen hoe veel en wie. ‘Oude marketing’ gaat over hoeveel mensen u bereikt. Nieuwe marketing gaat over de vraag of u de juiste mensen weet te bereiken.
  5. Wees niet obsessief bezig met metingen. De resultaten van online marketing is grotendeels meetbaar, maar die van traditionele advertenties niet. Het is dus onmogelijk om te vergelijken. – De oplage van de krant zegt niets over welke lezers uw product kopen na het zien van uw advertentie in die krant –
  6. Wie is uw doelgroep? Maak iets voor hem. Als u iets maakt dat de problemen van de doelgroep oplost zal deze enthousiast over u willen vertellen.
  7. De gatekeepers – diegenen die selecteren welke informatie in de media terecht komt – zijn veranderd. Krijgt u uw boodschap niet in de krant? Begin uw eigen weblog! – Let hierbij op leidraad 6. Een van de nieuwe gatekeepers is die gadgetfanaat met honderden Hyvesvrienden. Plug uw verhaal bij hem – lees hier hoe – en u kunt rekenen op aanhang van zijn hele vriendenlijst… En verder.
  8. Waarom zou de doelgroep naar u luisteren? Zoek uit wat uw doelgroep nodig heeft – meestal in de vorm van informatie – wat alleen u hem kan bieden. En biedt het hem aan.
  9. Om een authentiek verhaal te kunnen vertellen moet u authentiek zijn. In de nieuwe marketingwereld kunt u niet doen alsof.
  10. Start eindelijk eens met die weblog! Schrijf over onderwerpen die mensen willen lezen, want zij laten zich niet langer de les lezen.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Deze leidraden zijn opgeschreven door blogger Joe op Small Business Brief. De lijst bestaat uit citaten van Seth Godin op een seminar naar aanleiding van zijn audio boek tour.