Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Magic is de Uber voor alles

Luie mensen als verdienmodel? Te oordelen naar de wachtlijst van 30.000 mensen is dat een schot in de roos voor Magic, een startup die je via chat alles laat bestellen. Een redacteur van Wired nam de proef op de som.

Magic zag het leven als zijproject van Bettir, een bloeddruk-app waarmee ondernemer Mike Chen onlangs werd toegelaten tot de startup-accelerator Y Combinator. Die app draait om het persoonlijk chatten met experts over bloeddrukproblemen. Chen en zijn compagnons begonnen zich af te vragen wat er nog meer mogelijk is met mobiel chatten. Wat als je daarmee praktisch alles zou kunnen bestellen? Het concept voor Magic was geboren.

Eind vorige maand verscheen de app op de populaire beoordelingssite Product Hunt, waarna het aantal gebruikers een sprong maakte van 30 naar enkele duizenden. Chen en zijn collega’s moesten vervolgens alle zeilen bijzetten en vrienden en familie te hulp roepen om alle binnenkomende verzoeken te kunnen verwerken.

Volkswagen

Om de dienst te testen begon Wired-redacteur David Pierce onder meer een chat om een nieuwe Volkswagen te bestellen – totdat hij realiseerde dat die bestelling ook daadwerkelijk zou worden uitgevoerd, mits hij het vereiste bedrag zou overmaken natuurlijk. In een vervolgartikel kreeg hij 500 dollar om daadwerkelijk bestellingen te doen, waaronder pizza, bier, een joint en – om Magic nog wat meer op de proef te stellen – een origineel Mexicaans worstelmasker en een muziekboek met akkoordenschema’s voor de Ukelele. De ‘magicians’ van Magic gaven geen krimp, en Pierce kreeg zijn spullen 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het verdienmodel van Magic is, zoals het een succesvolle app betaamt, eenvoudig: laat mensen alles bestellen en vraag wat extra geld voor het gemak. Betalingen worden verwerkt door Stripe, nog een startup uit de stal van Y Combinator. Hoe de dienst dit model kan schalen als het aantal gebruikers blijft toenemen, blijft nog de vraag.

Voorlopig oprichter Chen het aantal gebruikers beperkt. ‘Op dit moment is kwaliteit onze belangrijkste criterium, niet zoveel mogelijk mensen binnenlaten’, zegt hij. Want hij beseft als geen ander dat pas wanneer het goed werkt, Magic ook echt ‘magisch’ is.