Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 tips voor betere muzak

Je kent vast wel die momenten dat je in de wacht staat en een veel te treurig deuntje te horen krijgt, of dat je in een chique modezaak rondloopt, waar je wordt opgejaagd door hysterische housebeats. Wat zijn de speleregels voor goede achtergrondmuziek?

deezer

Er liggen wetenschappelijke studies aan ten grondslag, maar of het ook echt werkt, dat blijft onduidelijk. De uitvinder van Muzak- aan het begin van de 20ste eeuw als handelsmerk vastgelegd- geloofde er in iedereen geval heilig in. Met de juiste achtergrondmuziek gaan werknemers harder werken en klanten meer kopen. De term muzak is in de loop der jaren synoniem geworden voor inspiratieloze nepmelodieën, die je vooral een treurig gevoel geven over het leven. Er valt toch wel wat van te maken. Houd in ieder geval rekening met deze regels.

1. Houd het op de achtergrond

Muziek is een belangrijke sfeerbepaler, moet niet het centrale element in het creëren van de juiste sfeer in je winkel. Het is onderdeel van de totale presentatie. Kortom, houd al die mooie melodieën op de achtergrond.

2. Matig het volume

Als klant moet je die muziek kunnen horen, maar tegelijkertijd ook weer helemaal niet. De muziek moet de klant in een sfeer brengen en niet de aandacht afhalen van het koopproces. Veel modezaken voor jongeren zetten het volume voluit. Het is een misvatting om te denken dat de klant daardoor sneller gaat kopen. Een levendig riedeltje met een goede beat erin kan wel, maar zorg voor een gematigd volume. Je moet namelijk de verkoper nog wel kunnen verstaan als je maten doorgeeft. Andersom geldt dat ook andersom: je moet de muziek ook niet te zacht zetten. Vooral in winkels waar klanten gezamenlijk shoppen vinden klanten het fijn als de muziek hard genoeg staat, zodat hun gesprekken niet door anderen gehoord kunnen worden.

3. Houd het tempo laag

De klant moet niet het gevoel krijgen te worden opgehaast. Een langzame beat zorgt voor een ontspannen en brengt rust. Klanten zijn geneigd langer rond te lopen in je winkel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Steek tijd in uitzoeken van muziek

Bedenk goed wie je klanten zijn en wat je met jouw concept wil uitstralen. Als je hippe loungemuziek gaat draaien bij een poffertjeskraam zul je hooguit op de lachspieren werken van je klanten. Ook sla je plank mis als je in een kwaliteitsconcept een clichématige klassiek deuntjes laat horen. Steek wat tijd in het uitzoeken van de muziek. Een tip daarbij is. Als niet wilt dat mensen afgeleid worden, kies dan voor anonieme muziek. Het werk van jazzmuzikant Miles Davis is bijvoorbeeld wel bekend, maar tegelijkertijd ook anoniem. Als je de meezingers van de Beatles of Lady Gaga draait, kan dat teveel van het kopen afleiden. De klant gaat er over praten: “Van wie was dit nummer ook al weer?”. Dat effect kan in een koffiecorner een sociaal element toevoegen, maar in een winkel kan het de aandacht afleiden van het shoppen.

Help mee aan de foute muzak-lijst!

Mensen houden van bloopers. Sprout.nl wil graag van jou weten wat je ultieme foute of ironische muzak-ervaring is geweest? Bijvoorbeeld: je was in een uitvaartcentrum waar Staying Alive van BeeGees op de achtergrond te horen was. We zijn benieuwd. Stuur je tip onder vermelding van Muzak naar [email protected].