Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4x creatieve speelgoed branding

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: inspelen op nostalgie door een gameontwikkelaar en het inlevingsvermogen van een teddybeerfabrikant. 

1. Old skool gamen met je iPhone in een arcade dock

Fan van arcade games zoals ze vroeger in de snackbar en de gokhal stonden? Dan kun je je lol op met de Arcadie voor iPhone. Je klikt je telefoon in het kastje en je speelt Space Invaders en Pong gewoon aan de keukentafel. De website arcadie-arcade.com nodigt ontwikkelaars uit zelf ook spellen te maken. Je bent vrij om ze gratis dan wel betaald aan
te bieden. Arcadie speelt in op de nostalgische liefde voor oude games en brengt het naar de tijd van nu. Aardige manier om een gadget aan de man te brengen. De Arcadie dock kost rond de €20,-. 

– Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

2. Lego gebruikt geen woorden

Als speelgoed iets moet doen is het het stimuleren van de fantasie. Hetzelfde kan gezegd worden voor goede communicatie. Lego begrijpt beiden en heeft daar niet eens woorden voor nodig in deze advertenties. Ik zal je verdere juichende tekst over dit heerlijk eenvoudige idee besparen. Je mag ze zelf verzinnen.

– Weekselectie van Patrick van der Gronde van reclamecampagnebureau THEY.

3. Playstation: ontvoering van de letters uit het I Amsterdam-logo 

De verdwijning van twee cruciale letters van het I Amsterdam-logo op het Museumplein hield destijds de gemoederen flink bezig. De opvallende ontvoering was een onderdeel van de pr-campagne voor de nieuwe PlayStation 3-game Heavy Rain. In Heavy Rain staat ontvoering en de zenuwslopende zoektocht naar de Origami Killer centraal. De A en de M van het I Amsterdam-logo zijn door Raúl&Rigel in het holst van de nacht weggehaald en vervangen door een grote origami zwaan, een signatuur die ook de Origami Killer op zijn slachtoffers achterlaat. Vervolgens werden de A en de M te koop aangeboden via marktplaats…

Naast regionale media als AT5, RTV Noord-Holland en Het Parool besteedden ook landelijke media als het AD, De Telegraaf, Metro uitgebreid aandacht aan deze actie. Ook verschillende online nieuwssites als het NOS.nl en blogs hebben bericht over de opvallende verdwijning.

Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

4. ‘Protecting children since 1907’

Hoeveel kun je uit de kast halen om reclame te maken voor een teddybeer? Heel veel, als je kijkt naar deze commercial van Steiff. Je zou denken dat zo’n enorme filmproductie met geweldige visuele effecten de aandacht weg zou kunnen halen bij de boodschap. Maar niets is minder waar. Goed, het Kungfu Teddy einde in de slaapkamer had wat korter en minder cheesy gemogen. Maar de afsluitende boodschap zet de film heel mooi in perspectief. Wat voor ons over de top is, is voor kinderen precies zoals het is. Eigenlijk is deze commercial ook helemaal niet bestemd voor de kinderen zelf. Ze zouden er nog nachtmerries van krijgen. De echte doelgroep zijn hier de ouders die denken dat het allemaal wel meevalt met die monsters, spoken en andere engerds waar ze wakker van liggen. Die weten nu dat een geruststellende kus van mama niet genoeg is en rennen massaal naar de winkel voor een teddybeer van Steiff. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

– Weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.