Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips voor relatiemarketing via LinkedIn-groepen

LinkedIn-groepen stellen je in staat om snel en slim nieuwe zakelijke relaties op te bouwen. Jos Veldwijk legt uit hoe dat werkt.     

Herken je dit? Laatst sprak ik een directeur van een middelgrote onderneming die teleurgesteld was over het nut van LinkedIn. Uit nieuwsgierigheid had hij een aardig profiel aangemaakt en zich aangesloten bij diverse Linkedin groepen. Na een maand hield hij de groepen voor gezien: teveel onzin en teveel mails in zijn inbox. Dus heeft hij de instellingen aangepast zodat hij geen mails meer krijgt. Een logische stap: hij kan zijn tijd wel beter gebruiken. En toch zijn er manieren om te profiteren van LinkedIn groepen. In dit artikel staan 5 tips om nieuwe zakelijke relaties op te bouwen

Tip 1: Kies de beste LinkedIn groepen

Evalueer uw groepen en focus op de top 3 of top 5 waarin je doelgroep het best vertegenwoordigd is. Denk hierbij aan criteria zoals onderwerp en regio. Daarnaast is het niet zinvol om lid te worden van hele grote groepen. In plaats daarvan kun je beter groepen selecteren van een paar honderd leden. Op die manier blijft u zichtbaar en verdwijnt u niet in de massa van een groep met (tien)duizenden leden. Richt je dus op enkele groepen en wees proactief: wacht niet tot de wekelijkse update voorbij komt, maar kies je eigen moment en sluit aan bij de informatiebehoefte van de groep.

Tip 2: Focus op de meest populaire discussies

De meest populaire discussies krijgen de meeste aandacht. Die onderwerpen zetten groepsleden aan tot een reactie en het is slim om daarin mee te doen door een nuttige bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door een extra vraag te stellen, nieuwe argumenten te gebruiken of te verwijzen naar een interessante bron. Populaire discussies staan boven aan de groep pagina: je kunt ze niet missen.

Tip 3: De follow-up

Eén van de nadelen van LinkedIn-groepen: je blijft niet zomaar up-to-date. Het is belangrijk om de geselecteerde groepen proactief te bezoeken om op de hoogte te blijven van nieuwe discussies en reacties. Overweeg ook om discussies een waardering te geven door op “Like” te klikken. Verder kun je discussies bij uw netwerk onder de aandacht brengen door deze te vermelden in je status update.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tip 4: Start uw eigen groep 

LinkedIn kent meer dan 50.000 Nederlandstalige Linkedin groepen, dus het aanbod is enorm. Mocht je desondanks geen groep vinden die aansluit bij uw doel of interesse, overweeg dan om er zelf één te starten. Dat betekent dat u Owner wordt. Dit biedt voordelen, zoals het in contact kunnen komen met nieuwe relaties. Het schept ook verplichtingen, namelijk dat je als Owner verantwoordelijk bent voor het beheer van deze groep. En je zult de groep interessant moeten maken en houden voor anderen. Dat betekent dat u – zeker in het begin – regelmatig interessante informatie zal moeten delen of discussies moet starten.

Tip 5: Begin uw eigen discussie

Het beginnen van een eigen discussie is een krachtig instrument dat je slim moet gebruiken. Wacht daarom totdat je ‘feeling’ heeft met de groepsleden door eerst zelf op discussies te reageren. Lees de bijdragen van anderen en begrijp hun argumenten, bezwaren en informatiebehoefte: wat is belangrijk voor ze? Verder kun je eerdere discussies analyseren: waarom hebben anderen hierop gereageerd? Gebruik deze inzichten om via een eigen discussie zoveel mogelijk waardevolle reacties te krijgen. Als je daarin slaagt, bestempelt LinkedIn u als ‘invloedrijk’. Daarmee zet je jezelf in de schijnwerpers en word je meer gezien als autoriteit.