Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x creatieve branding voor beauty-artikelen

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: 10.000 kleerhangers met Christina Aguilera parfum, en de gruwelijke geur van Lady Gaga.

1. Dove vraagt, forensen antwoorden

Dove staat bekend om haar sympathieke reclames, waarin ze laat zien dat schoonheid voorkomt in vele vormen en maten door gewone mensen modellen te laten zijn. In de week voor Valentijnsdag afgelopen jaar deed Dove een interactieve campagne in dezelfde sfeer. Via een groot scherm (zie hoofdafbeelding) werd forenzen in Victoria Station in London gevraagd via sms of Twitter antwoord te geven op vragen als ‘Who is the most beautiful woman in your life?,‘What puts a smile on your face?’ en ‘What makes you feel beautiful?’ De campagne werd versterkt door medewerkers die cadeautjes uitdeelden. Dove zorgt met de actie dat mensen nadenken over schoonheid op de manier die het merk voorstaat: schoonheid die niet alleen wordt bepaald door de buitenkant. – Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

2. Christina Aguilera: Sometimes it’s all you need to wear!

Guerrilla acties hoeven niet veel geld te kosten. Een mooi voorbeeld hiervan is de guerrilla actie van Christina Aguilera perfume in Israël. Gebaseerd op het concept van ‘Sometimes it’s all you need to wear’ werden 10.000 kleerhangers opgehangen op high traffic locaties door heel Israël. Deze keer hingen er echter geen kleren aan de kleerhangers maar een sample van Christina Aguilera parfum want “ Sometimes it’s all you need to wear”. Op deze manier werden 1,5 miljoen consumenten bereikt. Vanwege het ludieke karakter kreeg de campagne enorm veel mediabereik in kranten, tv en online en zorgde ervoor dat het parfum binnen een week was uitverkocht! – Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

3. Het karakter achter parfum

Six Scents Characters, is een studie naar karakter, zowel in beeld als in geur. Bij elke geur horen fysieke, psychologische and symbolische menselijke kenmerken die zich langzaam en sensueel onthullen. Een samenwerking tussen designers en parfummakers.  En die samenwerking zie je, voel je, lees je en – waarschijnlijk – ruik je ook. – Weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

4. Gruwelijke bloemetjes

Het parfum heeft tonen van sperma en bloed. De vloeistof is zwart. En de commercial is op z’n zachtst gezegd bizar. Na het zien van de full version van bijna 6 minuten weet je niet of het de preview was van een occulte horrorfilm of de video van een death metal band. Maar nee, het is de introductie van Fame, de nieuwe geur van Lady Gaga. Als je van iemand verwacht dat ze de conventies van de parfum wereld kan doorbreken dan is zij het wel. En dat doet ze dan ook op een niet al te subtiele manier. De hele campagne lijkt pure antireclame. Want wie wil er in vredesnaam naar ‘an expensive hooker’ ruiken? Maar uiteindelijk is het natuurlijk een briljante marketingtruc voor een gemiddeld parfum dat ruikt naar bloemetjes. Geen spoor van bloed of sperma. Maar Fame is na Coco Chanel wel het snelst verkopende parfum ooit. – Weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. De doe-het-zelf-trend is Gamma ontgroeid

De doe-het-zelf trend is de Gamma allang ontgroeid. Dat zeg ik. De meest high-brow modemerken stellen hun klanten in staat om mee te klussen. Maak je eigen schoenen en tassen. Je komt met iets onbetaalbaars thuis. Jazeker, een paar schoenen, maar vooral een ervaring. Dit voorbeeld is DIY op beauty-gebied. Rowenta Naturalis heeft een apparaatje ontwikkeld waarmee je thuis crèmes, balsems en lotions kunt samenstellen. Met Helical Emulsion Technology. Lekker raadselachtige onzin term. Als dat niet werkt. Je koopt een aantal basisdingen, emulsie-achtige stof en conserveermiddel begrijp ik uit de franse website. En daar voeg je dan je eigen ingrediënten aan toe. Zit je opeens met iets onbetaalbaars. Gespreksstof.  Daar kan de La Mer crème van €240 voor 60 ml van je buurvrouw niet tegen op. En zo werkt ie.