Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x creatieve drankreclame

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: de Guiness QR-code en de Coca Cola Hug me Machine.

1. Guinness QR Code

Er bestaat een website met de titel ‘Pictures of people scanning qr-codes‘. Er staan geen foto’s op. Deze site bewijst hoe weinig hoopgevend de QR techniek er momenteel voor staat, maar er is één uitzondering. Voor het Ierse Guinness bedacht BBDO New York een QR code (zie de hoofdafbeelding). Die doet het niet als het glas leeg is, of gevuld is met pils. Pas met een bijna zwart bier als Guinness (the black stuff) is het contrast groot genoeg voor smartphones. Vervolgens gebeurt het volgende: “It tweets about your pint, updates your Facebook status, checks you in via Foursquare, downloads coupons and promotions, invites your friends to join you, and even launches exclusive Guinness content.” Misschien wil het met de populariteit van QR codes nog niet zo vlotten, maar wellicht biedt de claim van Guinness troost: Good things come to those who wait. – Weekselectie van Zwier Veldhoen van reclamecampagnebureau THEY.

2. Coca Cola Hug me Machine

De smaak en de verpakking van Coca Cola zijn al honderd jaar vrijwel onveranderd. Maar er zijn weinig merken innovatiever als het gaat om het opbouwen van een relatie met de gebruiker. Steeds vaker doen ze dat met kleine charme offensieven. Ze laten een groepje mensen ervaren wat ‘Open happiness’ betekent. En die kleine groep mensen is daar zo enthousiast over dat het vervolgens de hele wereld overgaat. Vorige week stond er al een leuk voorbeeld van zo’n charme offensief in deze rubriek. De Happiness table. Maar de Hug me Machine moet je zeker ook gezien hebben. De enige frisdrank automaat die in plaats van geld alleen een knuffel accepteert – Weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

HugMeMachineCreatieveDrankreclame

3. Het Amsterdamse kraanwater

Amsterdam heeft het lekkerste kraanwater van Nederland en van Europa. Het komt via de Hollandse Duinen uit de wolken en de Rijn. De Amsterdammer is behoorlijk er afhankelijk van; gebruikt 128 liter N.A.P. per dag en kan niet langer dan drie dagen zonder. De Amsterdammer bestaat zelfs voor ruim 60% uit N.A.P.! N.A.P. is een knipoog, een frons en een ode aan het Amsterdams drinkwater. Het is lekker, gezond en verantwoord. Met het drinken van kraanwater draag je niet bij aan de twee en een half miljoen kilo flessen die op een grote afvalberg belanden of elkaar opzoeken in de oceaan. Een bijzonder initiatief, een mooi verhaal en een goede verpakking. – Weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

CreatieveDrankreclameNAP

4. That calls for a Carlsberg

Een voorbeeld van low budget high impact bierreclame waar we niet omheen kunnen is de stunt van Carlsberg in 2011. Reclamebureau Duval Guillaume Modem kreeg bij het uitwerken van deze campagne de opdracht om naast de merkwaarden te laden (traditie, kwaliteit, lekkere smaak,… en het maken van de juiste keuzes) ook nog eens de link met bioscoop uit te spelen. En of ze daar in geslaagd zijn!
 
De viral toont enkele koppeltjes op een gezellig avondje uit. Eenmaal aangekomen in de bioscoopzaal blijkt dat deze volledig volzit met stoere bikers, op twee plaatsen na. De reacties zijn onbetaalbaar. De moedigen onder hen die het uiteindelijk toch aandurven om zich een weg te wurmen tussen de ruige kerels worden beloond met een Carlsberg en een welgemeend applaus. In korte tijd kroonde deze guerrilla stunt in de bioscoop zich tot beste virale internetcampagne wereldwijd op dat moment – Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Shazam voor wijn

Hoe bestorm je de wereldwijde wijnmarkt vanuit Kopenhagen? Met een app. De Vivino wine app herkent de etiketten van 500.000 wijnen en geeft je onder andere beschrijving, waardering van anderen en serveertips terug. Leuk en handig als je in een restaurant op een heerlijke wijn stuit of meer wilt weten van de wijn in het schap bij de slijter. De wijnen die je scant worden opgeslagen, daarbij kun je aangeven wat je er van vond. Zo leg je je eigen verzameling aan van favoriete wijnen. Het aanvalsplan van Vivino is ambitieus, maar ze hebben dan ook financiële ondersteuning van Skype mede-oprichter Janus Friis. Vivino wil de nummer wijn 1 app in de wereld worden. Dat doen ze door zoveel mogelijk wijnen te herkennen – de Shazam voor wijn te zijn – en door de app gratis aan te bieden. Gaandeweg rollen ze het businessmodel uit dat bestaat uit verkoopdeals via lokale winkels en groepskortingen voor hun gebruikers. De app is er voor Iphone en Android. – Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

Sprout-of-the-Box

In Sprout-of-the-Box bespreken specialisten op de donderdag vijf voorbeelden van een opmerkelijke reclameactie. Meestal geschikt voor kleine bedrijven, maar soms ook als inspiratie voor als je bedrijf later groot is. Bekijk ook de voorgaande episodes: