Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x creatieve huisartikelenreclame

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: de virtuele koelkast, het billboard van Burt's Bees en het kleinste kookboek ter wereld.

Volle koelkast na vakantie

Best vervelend, je komt thuis van vakantie, je bent moe van de reis, je hebt honger en je hebt een lege koelkast. Tesco heeft nu een virtuele winkel op Gatwick airport in Londen. Producten die kunnen bederven staan op een groot scherm dat er uitziet als een koelkast. Met de smartphone app scan je de produkten die je wilt hebben. Ze worden thuisbezorgd als je net weer terug bent. Ideaal om vakantiestress, of beter thuiskomstress te verminderen. Bovenstaande afbeelding is een eerste Europese test van Tesco, nadat ze succesvolle, vergelijkbare experimenten hebben gedaan in metrostations in Zuid-Korea – Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

Je waarde tonen tijdens een ramp

De oplader op zonne-energie kenden we al. Opladen via houtvuur is nieuw. Het lijkt een geinige gimmick. Tot de stroom werkelijk uitvalt. Voor veel mensen op de wereld vervalt daarmee ook de mogelijkheid om te communiceren. Dat was het geval tijdens de recente orkaan Sandy. Op zo’n moment toont de BioLite Camp Stove z’n waarde. Dat het merk z’n relevantie wil tonen, is begrijpelijk. Dat het ook z’n verantwoordelijkheid neemt in geval van nood is lovenswaardig – Weekselectie van Zwier Veldhoen van reclamecampagnebureau THEY.

BioliteStormSandySprout

Burt’s Bees kortingsbonnen billboard

Op guerrillablog.com kwam ik dit prachtige voorbeeld tegen van transformatie van een standaard medium. Om het hydraterende effect van de nieuwe lijn Burt’s Bees verzorgingsproducten te laten zien bedacht Burt’s Bees een kortingsbonnen billboard.  De populaire ‘before and after’ demonstratie die heel wat verzorgingsproducten producenten gebruiken in hun communicatie werd door Burt’s Bees slim doorvertaald naar een billboard opgebouwd uit duizenden kortingsbonnen. Bij het weghalen van de kortingsbonnen “hydrateerde” het gezicht van het model langzaam en zag je het effect van de nieuwe Burt’s Bees lijn. Een slim en simpel idee die heel wat awareness voor de nieuwe Burt’s Bees lijn opleverde en ook dankzij de kortingsbonnen heel wat traffic naar de verkooppunten genereerde – Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

Buiten de lijntjes kleuren

ZachteZeepSproutreclameCategorietaal, daar hebben wij als verpakkingsontwerpers dagelijks mee te maken. Melk is blauw, karnemelk rood. Blauw is vis, groen is vegetarisch. Maar groen in het chocoladeschap is hazelnoot. Categoriedoorbrekend kan ook, zo verschijnen er zwarte verpakkingen in het zuivelschap (Natuurhoeve) of stonden er ineens blauwe chocoladeletters in het schap die puur waren (Verkade). Afkomstig van marktleiders die de regels van het spel bepalen of juist nieuwe betreders op de markt die de aandacht op zich weten te vestigen. Zij spreken een nieuwe taal. In de categorie ‘volgend’, vond ik de Groene Zeep.  Onmiskenbaar en onveranderd. Al jaren, zo te zien. Wordt het niet eens tijd? – Weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

Het kleinste kookboek ter wereld

Recepten delen lijkt voor een producent van kookapparatuur misschien niet de meest originele manier om met de doelgroep in contact te komen. Maar dan heb je Tweet Pie nog niet gezien: het kleinste kookboek ter wereld met recepten voor alle denkbare gangen. Stuk voor stuk niet langer dan 140 karakters en bijeengebracht door twitteraars. De aanleiding was een onderzoek naar de ‘most wordy’ Engelse chef. In de top 3 stonden Jamie Oliver, Nigella Lawson en Deliah Smith (872 woorden). Met Tweet Pie laat Belling zien dat het ook anders kan. Sneller, gemakkelijker en nog socialer ook. De opbrengst van het boekje gaat naar Foodcycle, dat zich inzet voor gezond voedsel voor alle Britten. – Weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

TweetpieSprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sprout-of-the-Box

In Sprout-of-the-Box bespreken specialisten op de donderdag vijf voorbeelden van een opmerkelijke reclameactie. Meestal geschikt voor kleine bedrijven, maar soms ook als inspiratie voor als je bedrijf later groot is. Bekijk ook de voorgaande episodes: