5x creatieve schoenreclame

16 apr 2014 - 18:13
De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: schoenen passen met Kinect en de augmented reality-app van Adidas.

1. Virtueel passen in het winkelcentrum

Mensen die schoenen gaan shoppen in het winkelcentrum komen niet in je webshop. Hoe kun je die toch bereiken? Met een opvallende installatie waarin het winkelende publiek virtueel schoenen kan passen. De Duitse webshop Goertz maakte een constructie waarbij 3 Microsoft Kinects - sensorsapparaten - je bewegingen volgen. Op het scherm zie je jezelf met schoenen naar keuze. Je kunt bewegen, de virtuele schoenen bewegen realtime mee. Wil je een foto van het scherm om het te delen op Facebook? Dat kan. En als je de schoenen meteen wilt bestellen, scan je de QR code en kom je op de mobiele bestelpagina. Winkeliers met reguliere etalages hebben het nakijken. Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

2. Adidas en augmented reality

Een van de meest popualaire smartphone apps is Shazam. De app werkt simpel: als je ergens muziek hoort die je leuk vind, analyseert Shazam na een druk op de knop het geluid en krijg je te zien welk nummer er draait. En ja, dat werkt echt. Zelfs in een club, waar op hard volume monotone dance gedraaid wordt. Shazam is niet alleen handig voor de gebruiker, maar levert ook direct een conversiemoment op: via Shazam krijg je een link naar het betreffende nummer op Youtube of kan je het nummer direct kopen in de iTunes store. En wat met muziek kan, kan ook met sneakers. Door de jaren heen hebben sneaker merken als Nike en Adidas diverse modellen uitgebracht die vandaag de dag nog steeds populair zijn. De ‘sneakercultuur’ kent haar eigen helden en beroemde vintage sneakers vinden via eBay voor veel geld hun weg naar een nieuwe eigenaar. Adidas speelt hier al een aantal jaar op in door, onder de naam Adidas Originals, klassiekers opnieuw uit te brengen. Wat is er dan handiger dan een app waarmee mensen een klassieke schoen op straat kunnen herkennen en deze in de dichtstbijzijnde winkel kunnen kopen? Weekselectie van Boris Nihom van reclamecampagnebureau THEY.

3. Tas als schoenendoos

“Schoenendoos mee naar huis?”. Je zegt toch ‘ja’ als je net nieuwe schoenen hebt gekocht, maar vervolgens zit je er thuis mee. Waarom die schoenendoos, als een mooie papieren zak volstaat. En waarom dan niet een bijzondere, unieke variant, zodat je hem óók nog eens gaat gebruiken. Dit is een studentenproject, maar wel een leuk idee. Zo eentje die je weer met beide benen op de grond zet; een schoenendoos geef je een tweede leven óf je geeft een ferme ‘nee’ de volgende keer als je hem krijgt aangeboden. En als ik deze papieren tas zou meekrijgen.. dan hoef ik die door de winkel flink gesponsorde plastic tas er ook al niet meer bij! Winst! Weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

4. Nike en live kunst

Bij Raúl&Rigel noemen wij guerrilla marketing ook wel streetwise marketing, marketing volgens de regels van de straat. Sneaker merken kiezen vaak voor streetwise marketing als communicatieplatform omdat het heel erg aanspreekt bij hun doelgroep. Een recent voorbeeld van streetwise marketing is de introductie stunt van de nieuwste Nike Jordan de CP3.IV. Voor deze introductie heeft Nike recent in L.A. een live “frozen kunstwerk” gemaakt gebruikmakend van 90 dubbelgangers van NBA-ster Chris Paul. Resultaat, een waanzinnig mooi “live” streetwise kunstwerk en enorm veel free publicity. Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

5. One day without shoes.

Miljoenen kinderen hebben geen schoenen en lopen daardoor meer kans op verwondingen en infecties. Bovendien hebben ze vaak geen toegang tot onderwijs omdat scholen het dragen van schoenen verplicht stellen. Om deze kinderen te helpen is het Amerikaanse schoenenmerk TOMS de One for One movement gestart. Wanneer je bij TOMS een paar schoenen koopt, gaat er ook een paar naar een kind in een ontwikkelingsland. Om deze beweging meer kracht bij te zetten, organiseren ze elk jaar de Barefoot Challenge. Een wereldwijd evenement dat mensen bewust maakt hoe het is om zonder schoenen door het leven te moeten. Mooi dat je als schoenenmerk niet jezelf op de voorgrond zet, maar het belang van schoenen voor kinderen in ontwikkelingslanden. Weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

Sprout-of-the-Box

In Sprout-of-the-Box bespreken specialisten op de donderdag vijf voorbeelden van een opmerkelijke reclameactie. Meestal geschikt voor kleine bedrijven, maar soms ook als inspiratie voor als je bedrijf later groot is. Bekijk ook de voorgaande episodes: