Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x schaamteloze sluikreclame in films – van James Bond tot ET

James Bond heeft zijn wodka martini ingeruild voor een flesje Heineken. Pure sluikreclame. En de Bond-film 'Skyfall' is niet de enige productie die gebruikmaakt van product placement.

sluikreclame films james bond skyfall heineken

Sluikreclame is een marketingtactiek die al decennia wordt toegepast in Hollywood. Vijf voorbeelden van films waarin een product wordt aanbevolen zonder dit duidelijk aan de kijker te maken.

1. Sluikreclame in Skyfall

Ordinaire Hollandse pils wordt opeens cool doordat Bond er eentje wegtikt? Het prijskaartje is wel even slikken: er is naar schatting 33 miljoen euro voor betaald door Heineken. Een slok op een borrel, want de productie kon er voor een derde mee worden gefinancierd.

2. Sluikreclame in ET

Steven Spielbergs bioscoophit uit 1982 heeft de poorten naar product placement in Hollywood wagenwijd opengezet. De regisseur viel niet alleen op door zijn fantasierijke verhaal, maar ook door zijn commerciële aanpak.

Een bekende scène is die waarin ET dronken wordt van het drinken van Coors-bier. Het was niet het enige product waarvoor reclame gemaakt wordt in de film: in totaal sloot de regisseur deals voor 29 producten.

3. Apple: wij betalen niet

De iPhones, iPads en MacBooks zijn de laatste jaren niet van het witte doek weg te slaan. Volgens Brand Channel zou Apple in het afgelopen decennium alleen al in een derde van alle grote films zitten.

Een voorbeeld: in de thriller Taken 2 uit 2011 loopt de actrice gedurende de hele film met dan recent gelanceerde iPhone 4S rond. Ze hoeft het ding echter nooit op te laden. Apple houdt nog steeds vol niet voor dergelijke reclame te betalen. Geloof jij dit?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Sluikreclame in iRobot

Van Audi tot Converse en FedEx, acteur Will Smit weet in de sciencefictionfilm iRobot heel wat producten aan de man te brengen. De in 2004 gemaakte film is toch gewoon één grote commercial?

5. Thomas Crown Affair

Pierce Brosnan en Renee Russo zijn de sterren in deze thriller. Het wordt een beetje smakeloos als het karakter van Russo op een zeker moment even op op adem moet komen en naar een Pepsi grijpt om de dorst te lessen. ‘Damn, I love my Pepsi.’ Bah, film verpest.