Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 musts voor je mobiele strategie

Het gevecht om de online consument vindt steeds meer plaats op mobiele apparatuur. Maar in die 'arena' zijn de spelregels anders. Daarom zes tips om niet op achterstand te komen op de smartphone.

 

1. Richt je niet louter op clicks

Vaak draait het om het aantal clicks dat je met een website genereert. Maar dit geldt eigenlijk in grotere mate voor de gegevens die je uit het gebruik van je desktopsite kan halen. Een mobiele site biedt je in feite veel meer interessante data, zoals het type mobiel (dat veel meer verschil kan maken dan het type pc), de locatie van de gebruiker en de mobiele provider. Deze drie eenheden kunnen alledrie van invloed zijn op de vraag of een bepaalde uiting of toepassing veel of weinig wordt gebruikt. Soms zie je dat de content die je biedt vooral in bepaalde steden en buurten een juist effect sorteert. Een mobile marketeer kan spelen met en leren van een groter aantal data.

2. Zo min mogelijk invoer

Smartphone gebruikers willen niet de tijd nemen om moeizaam allerlei letters in slecht zichtbare invoervelden in te tikken. Sms’en is soms al lastig genoeg. Je hebt nog altijd de Blackberrygebruikers die er lustig op los tikken, maar met de opkomst van het aanraakscherm hebben steeds minder mensen zin om te typen op een mobiel. Slecht nieuws voor diegenen die denken dat de mobiele gebruiker wel even het adres van jouw mobiele homepage intikt.

Mocht je iemand naar je mobiele site willen leiden, dan kun je bijvoorbeeld als alternatief de consument aanzetten tot het scannen van een QR-code die een link van jouw pagina bevat. Verder kun je, met wat meer budget, je site uiteraard via goede seo of sponsoring op Google aanprijzen. Ook kun je een linkje afdingen binnen mobiele applicaties of partnersites. Een eigen app is natuurlijk ook altijd aan te bevelen.

3. Hou het minimalistisch

Inmiddels een oude valkuil: wie zijn mobiele site exact hetzelfde inricht als zijn vaste website, heeft geen respect voor de mobiele consument. Hou een mobiele site minimalistisch, want een gebruiker heeft op zo’n klein scherm minder overzicht en is bovendien vluchtiger in zijn gedrag. Toon alleen de onderdelen die echt relevant zijn. Niet voor niets is het weigeringspercentage van surfers op mobiele apparatuur twee tot drie keer zo hoog als binnen een desktopomgeving.

4. Vraag met een omweg naar email

Het feit dat mensen niet graag een tekst invoeren op hun mobiel, heeft een ander nadeel: hoe kom je aan hun emailadressen? Verwacht niet dat mobiele gebruikers massaal inzoomen op je invoerbalk om zich op te geven voor een dagelijkse nieuwsbrief met aanbiedingen.

Je kunt dat probleem omzeilen door mensen direct bij binnenkomst op je site een enquête voor te leggen. Het voordeel van een mobiele browser is dat mensen niet met tabjes werken, waardoor je eerder de kans hebt hun aandacht vast te kunnen houden. Bied een coupon of een andere incentive aan om hen volledig te overtuigen. Vraag vervolgens multiple-choice vragen als: “Wat zou je graag op onze mobiele website willen zien en uitvoeren?” of “Wil je op de hoogte blijven van aankomende evenementen?’ Bij beide vragen is het logisch dat je hen betrokken houdt met het verzoek tot het opgeven van een emailadres.

5. Kijk kritisch naar branding

Het mobile marketing landschap wordt, meer nog dan de klassieke online markt, momenteel overheerst door de grote bedrijven die gebruik maken van dito reclamebureaus. Ze bereiken miljoenen consumenten en je betaalt per advertentie-impressie.

Als ondernemer ben je echter vooral op zoek naar meer verkeer en omzet. En het is zeer de vraag of je dat met branding behaalt. Dure campagnes zorgen voor meer volume en naamsbekendheid, maar leidt dat ook altijd tot een duidelijke verbetering van je sales?

Creëer QR-codes met juiste landingspagina’s

QR-codes kunnen uitermate functioneel zijn, maar vaak worden ze nog niet goed gehanteerd. Bedrijven gaan vooral de mist in bij het selecteren van de landingspagina. Verspil niet de tijd van de mobiele gebruiker door deze naar je homepage te leiden, terwijl ze je code net hadden gescand voor specifieke informatie. Makelaars moeten bijvoorbeeld altijd met specifieke landingspagina’s werken, zodat een geïnteresseerde koper terecht komt op een pagina waar meer informatie te vinden is over het bewuste huis.

Meer slideshows

11 Android-apps voor ondernemers

38 apps voor ondernemers

5 leidraden voor online retailers

10 nieuwe tools van Google

9 goede geldapplicaties

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6 iPad-uitdagers

Meer op de slideshowpagina van Sprout