Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

7 valkuilen bij een professioneel LinkedIn-profiel

Het openbare profiel is je visitekaartjes naar buiten toe. De oude wijsheid: “je hebt maar één kans op een goede eerste indruk” gaat hier volledig op. Welke valkuilen moet je vooral overheen springen om ervoor te zorgen dat je direct positief opvalt?

Het boek is een soort handleiding voor mensen die meer uit LinkedIn willen halen. ‘Niet elk hoofdstuk is voor iedereen relevant’, legt auteur Corinne Keijzer uit. ‘Het richt zich op verschillende professionals. De salesnavigator van LinkedIn is bijvoorbeeld niet voor iedereen interessant.’ Netwerk vergroten Wat wel voor iedereen van toepassing is, is hoe je LinkedIn het beste inzet om je netwerk te vergroten. Dan gaat het niet alleen om met mensen te ‘connecten’, maar om een relatie met hen op te bouwen. Keijzer: ‘En daar gaat het vaak mis. Mensen die naar iets op zoek zijn, gaan hun netwerk spammen met berichten. Dat wordt op een gegeven moment irritant, en dat wil je niet. Je moet eerst geven om te kunnen nemen.’ Bloggen Dat geven kan op verschillende manieren, stelt Keijzer. Het belangrijkste is dat je actief bent en niet alleen maar berichten post. ‘Reageer ook op mensen, beantwoord vragen en deel goede krantenartikelen. Het zou helemaal mooi zijn als je ook gaat bloggen over jouw expertise.’ Dat is een trend die nu goed zichtbaar is op sociale media, iedereen wil expert zijn op een bepaald gebied. ‘En dat is heel slim. Want op die manier kom je in je zakelijke netwerk bekend te staan als expert.’ En dat is wat je moet willen, expertise claimen. ‘Dat leidt uiteindelijk tot een groter netwerk en meer klanten. Bedenk je: wanneer een autodealer een bepaalde auto de hemel in prijst, geloof je heus niet alles wat hij zegt. Je weet ook wel dat hij die auto wil verkopen. Maar zegt een bekende van je dat die auto zo lekker rijdt en van goede kwaliteit is, dan neem je dit veel sneller aan. Zo moet je het ook zien met je LinkedIn-netwerk. Je moet ervoor zorgen dat jouw contacten positief over jou en je expertise gaan denken, zodat ze je zullen aanraden aan andere mensen.’ LinkedIn voor bedrijven Niet alleen op individueel niveau is er genoeg te verbeteren, vindt Keijzer. Juist grote bedrijven zien LinkedIn nog vaak als een social media-platform, in plaats van een digitaal visitekaartje. ‘Medewerkers krijgen daardoor niet de ruimte om er actief mee bezig te zijn, terwijl dit heel belangrijk is voor de online aanwezigheid van het bedrijf.’ Inmiddels hebben veel bedrijven wel een bedrijfspagina aangemaakt op LinkedIn. Maar volgens Keijzer missen de medewerkers vaak een ingevuld profiel, een goede profielfoto of samenvatting over zichzelf. ‘En je klikt vanaf de bedrijfspagina direct door naar medewerkers.’ Daarom pleit Keijzer ervoor dat LinkedIn wordt geïntegreerd in het dagelijkse takenpakket van medewerkers. ‘Je bent ermee bezig vanuit je privéprofiel, maar jouw gedrag op LinkedIn heeft ook effect op het bedrijf. Zorg er daarom voor dat je medewerkers actief zijn en een goed profiel hebben, zodat jouw bedrijf online ook goed overkomt. Dat hoort erbij in 2017.’ Wil je het boek graag lezen? Je kunt het hier bestellen. 
Foto: Getty

1. Het e-mailaccount waarmee je ook op MSN zat

Als je na tien minuten nog uit je hoofd weet wat iemands e-mailadres is, dan gebeurt er iets geks. En meestal is dat niet positief. E-mailadressen met getallen, je geboortejaar of rare verwijzingen, daar wordt niemand blij van. Als je er nog gebruik van maakt is het dus tijd om over te gaan op een nieuw account.

2. Spelvouten

De makkelijkste fout om te maken is een aantal kleine spelfoutjes, helaas ben je, je professionele geloofwaardigheid er ook gelijk mee kwijt. Dus blijven controleren of de ’dt’ wel op de goede plek staat of dat het toch een ’t’ moet zijn. Tip: vraag een collega of kennis met een scherp oog naar jouw profiel te kijken.

3. Je telefoonnummer

Als die eerste indruk eenmaal goed staat en je nieuwe klant je wil bellen om de afspraak te maken om die prachtige deal te sluiten, dan moet je natuurlijk wel goed bereikbaar zijn. Thuisnummers en vaste nummers waarop je zelden bereikbaar bent, dat is niet handig. Dus je mobiel of anders een vast werknummer dat – bijna –  altijd wordt opgenomen.

4. Oude bijbaantjes

Oppassen bij de buren of achter de bar staan in Salou was een mooie bijbaan om de studentenjaren door te komen, maar relevant voor je zakenrelaties? Nee. Bij twijfel de vraag: “Als ik zelf op zoek ben naar een klant verbetert dit mijn indruk van hem/haar?”

5. Grote tijdsgaten

Wat de reden ook is, een paar jaar zonder opdrachten staat niet goed. Kijk dus goed naar wat je wél hebt gedaan in die tijd zoals vrijwilligerswerk of consultancy.

6. Hobby’s

Tenzij het écht wat toevoegt, lekker weglaten. Natuurlijk heb je veel leuke dingen te doen in je vrije tijd, maar het leidt vooral af van jouw professionele kwaliteiten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. De naam ‘CV’

Als je een downloadbare PDF op je profielpagina zet, zorg dan dat de bestandsnaam direct terug te vinden is. Dus niet slechts “CV”, maar een relevante titel die duidt wat je hiermee kunt doen: downloaden.

Via Inc.