In 9 stappen je onderneming beginnen

04/16/2014 - 18:47
Een eigen bedrijf starten? Door jezelf goed voor te bereiden en je ondernemersidee aan te scherpen, vergroot je de kans op succes. Volg deze 9 stappen.

 

1. Focus

Als je net het idee hebt opgevat om te gaan ondernemen, maar je weet nog niet met wat voor product of dienst, ga dan op zoek naar de sector of industrie waar jouw stijl en talenten het best op aansluiten. Bijvoorbeeld, in de technologiesector zijn sociale media en het ontwerpen apps populair. Als je creatief, bent kun je apps ontwerpen. Voer verkennende gesprekken met ervaringsdeskundigen in een bepaalde industrie. Steek zo'n gesprek altijd vrijblijvend in. Het kan je helpen je ondernemersplan aan te scherpen zonder dat je direct al duur een marktonderzoek hoeft uit te laten voeren. Wees creatief in het leggen van contact. Je kunt contact opnemen met een hogeschool of universiteit om te zien of marketingstudenten jou casus als project willen doen.

2. Onderzoek de concurrent

Bestudeer goed hoe concurrenten het doen door winkels te bezoeken of naar hun website te kijken. Stel, je wilt een restaurant openen. Maak een lijst van restaurants bij jou in de buurt. Ga op bezoek als klant en kijk naar de menukaart, de prijs en andere zaken die eventueel meerwaarde bieden. Wie zijn de klanten? Het maakt een verschil of dit studenten zijn of oude van dagen. Vervolgens bezoek je je potentiële concurrenten als klant. Ga undercover en vind zo veel mogelijk uit over de zaak door je aan te melden voor hun nieuwsbrief, recensies te lezen op Iens.nl, enz. Gebruik vervolgens een site als Fagan Finder om het adres of het webadres in te tikken en zo veel mogelijk te weten te komen over wie er allemaal zaken met ze doen. Uitgebreidere bedrijfsinformatie kun je vinden bij onder andere de Kamer van Koophandel of Dun en Bradsheet, maar daar moet je wel voor betalen. Het doel is om te weten wat soortgelijke concurrenten doen om het vervolgens beter doen.

3. Maak een plan

De grootste fout die je kunt maken, is denken dat je idee voor een onderneming ook automatisch in een levensvatbaar businessmodel te vertalen is. Je hebt een mooi idee bedacht aan de keukentafel maar werkt het ook in de praktijk? Je hebt een doordacht plan nodig, want als het idee aanslaat en je onderneming als een bezetene groeit kan het bezwijken onder de groeistuipen. Een ander punt dat aandacht verdient is de financiering. Je zult waarschijnlijk een deel van je spaargeld moeten aanwenden voor je onderneming en in sommige gevallen ben je ook aansprakelijk op je privévermogen als het fout gaat. 

4. Denk na over financiering 

Kun je het bedrijf financieren door je eigen zakken nog eens uit te kloppen? Of ga je voor een kleine lening? Misschien wil een ondernemend familielid wel geld steken in je idee? Of ga je toch op zoek naar een business angel of venture capital? Een ding staat vast: iedere ondernemer heeft op een zeker moment kapitaal nodig. Denk na over de voor- en nadelen van verschillende vormen van financiering. Als je een investeerder vindt dan vloeit een deel van de winst uit de onderneming. Als je alles zelf rond kunt krijgen dan is alle winst voor jou. 

5. Vraag om advies

Een mentor kan heel belangrijk zijn voor een ondernemer op verschillende vlakken. Hij of zij kan je helpen met het terugvinden van de balans tussen werk en privé. Het netwerk van je mentor kan natuurlijk van pas komen en de mentor kan schieten op je strategie. Maar de vraag die je wilt beantwoorden, is wat een mentor precies voor jou kan doen? Om het antwoord te vinden moet je nagaan wat voor soort mentor je zoekt en welke eigenschappen en kwaliteiten hij of zij moet hebben. Iemand die goed kan luisteren of iemand met verstand van marketing? Het liefst wil je iemand die alle kwaliteiten in zich herbergt, maar in de praktijk moet je een compromis sluiten. Als je weet wat je wilt, kun je op zoek gaan. Zoek binnen je familie, vriendengroep, je oud-studiegenoten en andere ondernemers.

6. Kies een naam

Een naam kiezen voor je onderneming kan best lastig zijn. Je wilt graag een naam voor je bedrijf die blijft hangen en die uitstraalt waar je product of dienst voor staat en wat het onderscheidt van eventuele concurrenten. Hoeveel journalisten die voor zichzelf beginnen komen bij de Kamer van Koophandel en kiezen dan toch maar voor hun naam met daarachter geplakt ‘mediaproducties’. Dat is dertien in een dozijn. Organiseer met vrienden of familie een brainstormsessie. Dat kunnen een frisse blik geven, maar je moet uiteindelijk wel zelf een keus maken.

7. Verdiep je in marketing

Je hoeft geen marketingwonder te zijn om te begrijpen dat je een marketingstrategie moet verzinnen. Wat je dus moet weten, is wie je klanten zijn, want tijd besteden aan marketing aan de verkeerde doelgroep is doodzonde. Wat je kunt doen is de marketingkrachten bundelen met een bedrijf dat bij jou in de buurt zit. Een andere tip is om je aanwezigheid op het internet uit te bouwen. Gebruik daarvoor een website, een blog en social media. Mensen en dus ook potentiële klanten zullen je weten te vinden. Verdiep je in zoekmachineoptimalisatie.

8. Doe een kleine test

Als je nog een vaste betrekking hebt kun je je zakelijke idee testen in de avonduren en de weekends. Ben je al gestart als ondernemer dan is het zaak je idee zo snel mogelijk te testen om het vervolgens te verfijnen. Gebruik vragenlijsten, stellingen en een focusgroep om inzicht te verwerven hoe er tegen je idee aangekeken wordt. Je kunt hiervoor gemakkelijk tools gebruiken die gratis op het internet te vinden. Het doel is om je klanten goed te leren kennen. Waar lopen zij warm voor? En: wanneer haken zij van af? Er zijn een hoop producten die mensen niet willen kopen, omdat de prijs bijvoorbeeld niet juist is. Op social media en op forumsites kun je lezen waar mensen het over hebben.

9. Zoek naar toekomstig talent

Dit mag wellicht prematuur klinken, maar houdt er rekening mee dat je bedrijf op een dag zal gaan groeien. Hou je oren en ogen open voor talent dat binnen jouw bedrijf past ook al kun je dat nog helemaal niet betalen. Het internet mag de wereld dan kleiner hebben gemaakt, de beste manier om talent te werven is via persoonlijk contact. Dus als je iemand tegenkomt waarvan je onder de indruk bent, vraag die persoon wat hij of zij over vijf jaar zou willen doen. De besten zullen blijven hangen in je geheugen tot dat je ze nodig hebt.

Lees ook:

Meer over Geen naam