Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Adverteren op Instagram: 8 manieren om harten te veroveren

Met 400 miljoen gebruikers per maand kun je amper meer om Instagram heen, maar hoe zit het met adverteren? Social media-expert Sanne Smeets legt uit hoe je dit het beste aanpakt.

Vorige maand breidde Instagram zijn de advertentie-mogelijkheden uit voor adverteerders wereldwijd. Het social media-platform nam ruim de tijd om de nieuwe features te testen en om gebruikers eraan te laten wennen. Sindsdien is Instagram een zeer relevant en bruikbaar kanaal voor adverteerders, zegt Smeets, werkzaam bij reclamebureau Superheroes.

Let wel: net als voor anders social media-kanalen draait het bij Instagram om het opbouwen van een relatie je potentiele volger (en klant). Smeets: “Deze relatie is fragiel en je moet er voorzichtig mee omgaan. Dus ook voor advertentiecampagnes op Instagram geldt: monitor ze van dichtbij, zorg voor een plan-B en wees dankbaar voor de aandacht.”

Deze 8 dingen moet je weten voordat je start:

1. Geen ‘advertentie’, maar relevante content

Maak geen advertentie maar creëer relevante content: Instagram-gebruikers vragen niet om advertenties en zijn gewend om zonder algoritme te scrollen door de visuele content van de accounts die ze volgen. Als er een match is met hun ideeën of lifestyle, blijft de aandacht hangen. Maak je inbreuk op hun dagelijkse Insta-feed die niet of amper een connectie heeft met hun interesses, dan ben je ze direct kwijt.

2. Denk altijd zoals je publiek

Zijn jouw doelgroepen aanwezig op Instagram? Wat vinden ze leuk, wie volgen ze, hoe interacteren ze met bestaande content. Begin met het definiëren van de activiteiten van je doelgroepen. In tegenstelling tot Facebook, is onderzoek doen op basis van hashtags op Instagram wel heel bruikbaar.

3. Je boodschap moet passen in een beeld

Bepaal je boodschap en vind een creatieve manier om hem visueel over te brengen. Dat kan met behulp van een enkel beeld, met meerdere beelden binnen de carousel optie of in een korte video. Sprekende visuals zijn een MUST op Instagram. Verlies daarbij nooit je doelgroep uit het oog. Waarom zouden zij jouw post een ‘hartje’ gunnen?

4. Pas je bio aan

Je bio, oftewel de beschrijving van wie je bentis belangrijk op Instagram. Zorg ervoor dat de tekst in je bio relevant is voor de mensen die via je advertentiecampagne komen. Met je campagne kun je meer volgers genereren en zij verdienen de juiste informatie over jouw organisatie. Het doel dat je uiteraard wilt bereiken is dat mensen die je bereikt via je sponsored posts jouw account gaan volgen.

Zie ook:
Adverteren op Instagram vanaf nu een eitje
Drie tips om je aantal Instagram-volgers te verdubbelen

5. Hou je tekst kort

Het liefst voorkom je de drie puntjes met ‘…meer‘ in je post:

6. Crowdsource je content

Op Instagram is het een ongeschreven regel: crowdsourcing is cool. Zoek een geweldig beeld van iemand binnen je doelgroep en geef die fotograaf een podium. Vergeet zijn/haar account niet te @noemen. Of vraag je doelgroep foto’s in te sturen via een hashtag en creëer daar een campagne omheen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Ze houden van je of ze haten je

Start met een klein budget en experimenteer. Houd de comments heel goed in de gaten; Instagram-publiek laat het direct weten of ze je post de moeite waard vinden of niet. Of ze taggen hun vrienden om jouw post te delen, of ze plaatsen een negatieve reactie en ze willen je nooit meer zien. Als het laatste de overhand heeft, stop dan direct en probeer iets anders uit.

8. Instagram staat niet op zichzelf

Puur als reminder: een social media kanaal is geen standalone voor je marketingcampagne. Ook al heb je een kleine boodschap over een event of een always-on verhaal voor je brand awareness, zoek altijd naar de juiste mix van kanalen om je boodschap bij je publiek over te brengen. Niet met 1 vierkante foto en 20 hashtags op Instagram. Zorg voor de juiste variatie en balans.