Dat vertelde marketingdirecteur Peer Swinkels van Bavaria gisteren tijdens de Sprout Challengerday, die in het teken stond van het maken van fouten. Swinkels zag in Winehouse, die bekend stond om haar drank – en drugsproblemen en daarbij gepaard gaande idiote optredens, de ideale figuur om Bavaria’s gerestylde alcoholvrij bier te promoten. “Iemand moet in staat zijn ons product te relativeren. Achteraf zijn we blij dat het niet door is gegaan.”
Bavaria is een voorbeeld voor ondernemers als het gaat om creatieve marketingstunts. Zo leverde de actie met de Bavaria-babes, in oranje jurkjes geklede supporters tijdens het WK in 2010, een “pr- waarde op van 27 miljoen euro.” Ook slaagde Swinkels er in om Hugh Hefner zo ver te krijgen zijn Playboy Mansion op de hak te nemen. Swinkels: “Je zou het niet denken, maar de man beschikt over een opmerkelijk relativeringsvermogen.”
Rehab
Toch lukte het Swinkels niet om Amy Winehouse uit ‘rehab’ te halen en voor de camera te zetten. Misschien maar goed ook, want de reclame zou door het overlijden van de zangeres een cynische ondertoon hebben gekregen. Als alternatief heeft Swinkels toen de aan lager wal geraakte acteur Mickey Rourke weten te strikken, die inmiddels het gezicht is van de nulprocentspils van de familie Swinkels.
Amy Winehouse werd op 23 juli dood aangetroffen in haar flat in Londen. Later werd vastgesteld dat ze door alcoholvergiftiging om het leven is gekomen.
Bekijk hier de commercial, waar eigenlijk Winehouse dus in had moeten zitten: