Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apple en Google meest waardevolle merken

Apple prijkt dit jaar steviger dan ooit boven aan de lijst met meest waardevolle merken van Interbrand. Behalve Apple wordt de top 100 gedomineerd door techbedrijven, die met 24 stuks 33,6 procent van de totale waarde uitmaken.

De waardering van de jaarlijkse lijst is gebaseerd op een combinatie van de financiële prestaties van een bedrijf, de invloed die een merk heeft op koopgedrag en de mate waarin een merk in staat is om een premium prijs van een product en winst kan af te dwingen.

De snelste stijger is Facebook (+54), op plek 23. Het eerste Nederlandse merk op de lijst is Philips, met een waarde van 9,4 miljard dollar. Opmerkelijke nieuwkomer in de lijst is Lego, dat met een waarde van 5,3 miljard dollar beslag legt op de 82 plek. Nokia en Nintendo tuimelden uit de top 100.

Dit zijn de tien meest waardevolle merken:

10. Amazon

Merkwaarde: 37.9 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: +29%
Positie vorig jaar: 15

 

 

9. McDonald’s

Merkwaarde: 39.8 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: -6%
Positie vorig jaar: 9

 

 

8. GE

Merkwaarde: 42,3 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: -7%
Positie vorig jaar: 6

 

 

7. Samsung

Merkwaarde: 45,3 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: 0%
Positie vorig jaar: 9

 

 

6. Toyota

Merkwaarde: 49 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: +16%
Positie vorig jaar: 8

 

 

5. IBM

Merkwaarde: 65,1 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: -10%
Positie vorig jaar: 4

 

 

4. Microsoft

Merkwaarde: 67,7 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: +11%
Positie vorig jaar: 5

 

 

3. Coca-Cola 

Merkwaarde: 78,4 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: -4%
Positie vorig jaar: 3

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

 

2. Google

Merkwaarde: 120,3 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: +12%
Positie vorig jaar: 2

 

 

1. Apple 

Merkwaarde: 170,3 miljard dollar
Verandering t.o.v. vorig jaar: +43%
Positie vorig jaar: 1