Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bij een klant? Zeg dit nooit over jezelf

Ken je de etiquette van zakelijke gesprekken voldoende? Je zit bij een nieuwe relatie en je stelt jezelf voor. Dan kun je direct een verkeerde indruk achterlaten. Zeg dit niet over jezelf.

Als je jezelf voorstelt dan wil je dat doen met flair, zonder op te scheppen of vaag te zijn. Op een manier dat het allemaal voor zich lijkt te spreken. Ondernemers willen graag iets verkopen en hebben dan wel eens de neiging om de missiestatement in hun introductie te willen verwerken. Het resultaat is dat van een verzameling clichématige termen waarbij de luisteraar na twee zinnen met zijn gedachten al ergens anders is.

Stel: je heb een logistiek bedrijf. Iemand vraagt jou wat je doet. Fout antwoord: “Ik onderscheid me binnen de transportmarkt door hoogwaardige vervoersoplossingen.” Goed: “Wij bezorgen groente en fruit door het hele land.” Bij het tweede antwoord is de kans veel groter dat je de interesse wekt van je luisteraar. Die kan namelijk veel makkelijker een vervolgvraag stellen. Bijvoorbeeld: “Die groengele vrachtwagens? Die zie ik werkelijk overal rondrijden. Leveren je nu ook al aan supermarkten of alleen aan speciaalzaken?”

Het principe dat erachter schuil gaat en dat je kunt toepassen: maak dingen concreet. Wil je iemand boeien en een verbinding maken met je gesprekspartner dan zul je echt de verleiding moeten weerstaan om hoogdravend te zijn. Om je alvast op weg te helpen, hier enkele bewoordingen die je beslist niet moet vermijden als je over jezelf en je bedrijf spreekt.

1. Innovatief

Dit zegt echt ieder bedrijf, maar wat betekent het nu werkelijk? Het begrip wordt veel te veel gebruikt en betekent daardoor steeds minder. Mocht je de verleiding niet kunnen weerstaan, gebruik dan dit alternatief: vernieuwend.

2. Autoriteit

“We zijn een autoriteit op het gebied van direct marketing”, zeg je vol goede moed, maar je klant draait zich van je af. De les: iemand die een autoriteit is, die hoeft dat niet over zichzelf te zeggen. Dat zeggen anderen over hem. Daarom kun je dit woord het beste vermijden.

3. Internationale speler/internationaal opererend

Een internationale speler op het gebied van telemarketing, zeg je tegen de klant. Die vraagt vervolgens door in welke landen je zit en wat precies je activiteiten zijn. Je blijkt alleen een callcenter te bezitten in Brussel en een keer ‘iets’ gedaan te hebben in Engeland. Kortom, je staat voor gek. Let op: bedrijven zeggen al heel snel dat ze een internationaal opererend bedrijf zijn. Doe hier niet aan mee.

4. Gepassioneerd

Dit is ook zo’n term waar vooral uit blijkt dat iemand juist een ‘gebrek aan’ heeft. Als je werkelijk zo gepassioneerd bent dan blijkt dat wel uit de levendige anekdotes die je jouw gesprekspartner vertelt over je bedrijf of je hobby’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Gemotiveerd

Zeg bij het aannemen van een opdracht nooit dat je zo ontzettend gemotiveerd bent. Het is je klant en die betaalt er voor. De klant mag dus aannemen dat je gemotiveerd bent. Stelregel: benoem nooit dingen als kwaliteit die van je verwacht worden.

6. Dynamisch

Lees de cv’s van sollicitanten er maar eens op na. Hoe vaak kwalificeren mensen zich niet als ‘dynamisch’ of andere woorden als ‘creatief’ of ‘effectief’. Als je zo wilt overkomen dan moet je in je verhaal een voorbeeld geven waaruit blijkt dat je ‘het’ bent en het hele begrip verder niet noemen. De kans is veel groter dat je iemands interesse wekt.