Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze grote bedrijven gaven geen cent uit aan marketing

Last van een krap budget? Geen nood: ook zonder geld te spenderen aan traditionele marketing kan je bedrijf uitgroeien tot een gigant. 

Leer van Krispy Kreme, Costco, Zara en Sriracha. Dit is hoe ze het deden:

Krispy Kreme donuts

Krispy Kreme

In een overvolle ‘ontbijtmarkt’ wist Krispy Kreme zich te ontpoppen tot een grote speler. Dat deed de donutmaker zonder traditionele marketeers, maar met zijn medewerkers. Het bedrijf richtte zich zo sterk op goede klantenservice, dat de donuts als warme broodjes over de toonbank vlogen. De exacte strategie: “Elke medewerker is een marketeer”, zo legde CMO Dwayne Chambers uit aan Forbes.

Nog een onderdeel van de merkstrategie: elke winkel is uniek ingericht en heeft enorme ramen waar voorbijgangers het product kunnen bewonderen. Dat nodigt uit…

Costco

Costco

De Amerikaanse winkelketen Costco is de nummer 2 in de VS achter Wal-mart, met een winst van ruim 2 miljard dollar per jaar. Dat is indrukwekkend op zich, maar nog indrukwekkender is dat het bedrijf dat doet zonder tv-reclames of advertenties. Costco zet ander grof geschut in: kortingscoupons

Deze kunnen alleen leden van de supermarkt krijgen. Gewoon, op papier, of in hun e-mailbox. Het abonnementsmodel, gecombineerd met een wederkerend aantal kortingsbonnen zorgt voor een enorme schare aan vaste klanten… die je gerust aanhangers kan noemen.

Zara

Zara

Het Spaanse Zara is de grootste moderetailer ter wereld en heeft ook wat met ramen. Zara geeft niets uit aan marketing, maar lift slim mee op omringende winkels: het bedrijf geeft enorm veel geld uit aan winkels met immense winkelpuien naast luxe merken. Op die manier kreeg Zara al gauw het imago van ‘betaalbare luxe’. 

Ook slim: de ‘fast fashion’ strategie. Zara verandert de kleren in de winkel met regelmaat, zodat shoppers er snel bij moeten wezen en blijven terugkeren.

Sriracha

Sriracha

Het meest extreme geval ontstond in de chinatown van Los Angeles. Huy Fong Foods’ Sriracha heeft over de hele wereld een cultstatus als het op chilisaus aankomt: het is met afstand het coolste merk onder de hete sauzen. Dat deed bedenker Yet Tran door nul komma nul aan marketing te doen. En dat doet hij tot op de dag van vandaag niet: “Ik adverteer niet omdat ik niet weet hoe dat moet.”

Ondergetekende wist het nog goed: in een overvol Aziatisch restaurant in Canada stonden de iconische rode flessen met groene dop standaard op tafel. Nieuwsgierig werd er een flinke klodder op het gebakken visje gesmeerd. Na één hap was een nieuwe fan geboren.

En dat is precies wat Sriracha tot zo’n succes heeft gemaakt: gewoon een goed product maken. Mond-tot-mond-reclame deed de rest.  Zoals Tran zegt in onderstaande video: “elke dag probeer ik mijn product te verbeteren.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto’s: CostcoKrispy KremeZara, Sriracha