29 februari is een bonusdag, stelt Zappos in een petitie (‘Take the Leap’) op Change.org. Die 24 uur extra kunnen mensen beter investeren in zichzelf of de gemeenschap vindt het dochterbedrijf van Amazon.com.
How would you spend an extra 24hrs? Sign our petition to make #LeapDay a national holiday! https://t.co/IPSqnuxmKV pic.twitter.com/xXnylif36F
— Zappos (@zappos) 25 February 2016
Om die campagne voor ‘Leap Day’ aan te jagen lanceerde het bedrijf ook de hashtag #TakeTheLeap. Als de petitie 100.000 handtekeningen haalt moeten de Amerikaanse president en het congres het idee in ieder geval overwegen (er zijn op het moment van schrijven nog 80.000 handtekeningen nodig).
Helpdesk
Maar uiteraard moet je zelf het goede voorbeeld geven. Voor het eerst in de geschiedenis van de 17 jaar oude online winkel gaat zelfs de – normaal gesproken 24 uur per dag bereikbare – telefonische helpdesk 24 uur op zwart. Bellers krijgen in plaats van een medewerker een “inspirerende boodschap” te horen, een pleidooi om schrikkeldag te vieren als een feestdag.
Stunt
Het is een gewaagde stunt, erkent een woordvoerder op Adweek.com. “En dat past bij ons bedrijf, en misschien niet zo goed bij andere bedrijven.”
En wat doet oprichter Tony Hsieh op deze vrije dag? Hij pikt zijn oude hobby van trouwambtenaar op en zegent het huwelijk in van twee collega’s.
Hsieh staat bekend om zijn experimenteerdrift op het snijvlak van werknemersgeluk en beter presteren. Hij runt zijn bedrijf bijvoorbeeld op basis van holacractie en heeft iedere werknemer verplicht om deze theorie te omarmen – de 14 procent die dat niet wilde maakte vorig jaar gebruik van een exit-regeling.