Oprichters Robert van Meer en Tim Meuleman kenden vijf jaar geleden – nota bene nog als student – met C2B een vliegende start; ze zetten de filosofie achter bedrijf in een boek en wonnen prompt de prijs voor beste marketingboek van het jaar.
Dat idee in een notendop: B2C en B2B kennen we, maar hoe zou je consumenten van waarde laten zijn voor bedrijven? Oftewel: C2B. Vijf jaar later is die insteek (‘crowdsourcing’) zo’n beetje mainstream geworden, en is C2B een volwassen bedrijf met 9 medewerkers en wordt er gewerkt voor klanten zoals PostNL, Connexxion en Star Wars. “We hebben ons ontwikkeld van strategen naar creatieve projectmanagers die die ideeën ook echt uitwerken”, zegt Van Meer.
Terugdoen
Na vijf jaar groei is het tijd om iets terug te doen voor andere ondernemers, vindt C2B. Van Meer: “De economie is nu vijf jaar aan het herstellen. Wij bestaan ook vijf jaar en hebben van die groei kunnen profiteren.”
C2B verkast op 4 juli 5 dagen naar het strand bij Wijk aan Zee en werkt daar elke dag 1 challenge uit. De laatste dag is gereserveerd voor een goed doel. Behalve het eigen personeel met designers, strategen, Snapchat- en WhatsAppexperts, digital experts en videomakers schuiven er ook externe specialisten en partners aan. Geselecteerde ondernemers worden met een Jeep opgepikt, en C2B-klant Spar zorgt voor de catering en barbecue.
Sprout-member Van Meer roept ook Sprout-lezers op om een (marketing)uitdaging in te sturen. Heb je zo’n challenge in gedachten? Mail C2B via [email protected] (deadline: 28 juni, 12 uur). Van Meer: “Uiteraard geven we je een koud witbiertje in de hand om bij te komen van alle inzichten.”