Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gratis reclame: 3 voorbeelden van viaviamarketing

Met viaviamarketing kun je zonder een groot budget wél veel mensen aan je binden. Want een grote bak geld uitgeven en op op iedere tram van Amsterdam je logo neerzetten, dat kunnen óf willen de meeste ondernemers financieel niet aan. Drie maal viaviamarketing die voor alle ondernemers interessant zijn.

Moyee Coffee wil door middel van fairchain koffie een revolutie ontketenen, aldus de website. Ze zoeken medestanders die radically good coffee willen drinken. Over die terminologie is goed nagedacht, zeg Sjors Boelaars, chef business to consumer van Moyee Coffeer. “Radicaal gaat over een revolutie in kwaliteit én in sociale impact. Dat vinden mensen heel tof.” Volgens Boelaars worden consumenten zich steeds bewuster van de producten die ze kopen. “En ze hebben behoefte aan een diepe verbinding met een merk.”

1. Crowdspeak

Door te vertellen over hun eerlijk betaalde koffieboeren uit Ethiopië, probeert Moyee het publiek tot fan of ambassadeur te maken. Onder de alweer zelfbedachte term crowdspeak biedt Moyee twee pakken koffie aan voor de prijs van één, het is de bedoeling dat de tweede weg wordt gegeven. “We willen dat consumenten op een verjaardag laaiend enthousiast vertellen over deze actie,” legt Boelaars uit.

De consumenten die Moyee op die manier aantrekt, blijven meestal langer. “Mensen die op een koopje afkomen, voelen zich niet verbonden met het merk.” Maar hoe weet Moyee of mensen het tweede pak ook echt weggeven? “Na twee weken neemt de ‘crowdspeak-politie’ contact op. Soms is dat Boelaars zelf die zich niet als een standaard verkoper opstelt.

2. Consument mee laten beslissen via social media

Sociale media zijn vooral handig om je bereik flink  op te schalen. Maar het landschap verandert snel. Teisje van Emmerik van marketingbureau Wolf: “Een aantal jaar geleden bestond je als bedrijf niet zonder sociale media. Nu wordt juist aangeraden om je eigen platform te creëren. Dan ben je minder afhankelijk van steeds veranderende regels.”

Op Facebook nam de zichtbaarheid van posts de afgelopen jaren flink af. Begin 2012 bereikte een post nog zestien procent van de volgers, nu is dat nog maar zes procent. Een onderneming die daar goed op weet in te spelen is de Nederlandse wasmiddelenfabrikant Seepje. Het bedrijf verkoopt geen traditioneel schoonmaakmiddel, maar volledig natuurlijke Nepalese schillen. Facebook gebruikt Seepje bewust niet voor sales, maar alleen voor communicatie. Daardoor neemt de interactie toe.‘Consumenten praten bijvoorbeeld mee over productontwikkeling’, aldus Seepje oprichter Jasper Gabriëlse. “Door die betrokkenheid vertellen ze het verhaal ook weer sneller door.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Pay it Forward

Van Emmerik noemt ook de Pay it Forward-methode, waarbij je gebruik maakt van het netwerk van je volgers. “Dan gaat het snel, zoals je ook ziet bij de eerste- en tweedegraads connecties op LinkedIn. Als merk heb je duizend volgers, maar die hebben stuk voor stuk ook weer duizend mensen om zich heen.” 

Wolf-Amsterdam promootte bijvoorbeeld het festival Doorgedraaid met een wedstrijd: stuur je meest ‘baze’ foto in. “We zochten de vijf leukste uit en plakten er artwork overheen, mét het logo van het festival. Omdat het publiek mocht kiezen wie won, gingen mensen zelf aan het werk om zoveel mogelijk stemmen in te zamelen. Dan promoot je je zelf dus niet, maar laat je je promoten.”