Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe je creatief spaghetti kan promoten

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken vijf voorbeelden van opmerkelijke reclame. Ditmaal: twee creatieve manieren om chocolade te promoten, een creatief voetgangerslicht, bouwen met spaghetti en de mysterieuze Volkswagen Polo.

1. Chocolade aanprijzen (1)

Een week lang geen commentaar geven op het rijgedrag van je vriendin. Een vriend helpen bij het opruimen van zijn huis. Het waren twee van de meest populaire beloftes waarmee je een doos chocolade kocht in The Generous Store. Een pop-up store van het Deense chocolademerk Anthon Berg om iedereen eraan te herinneren hoe belangrijk het is om iets aardigs voor een ander te doen. De kassa was een iPad waarop je je belofte meteen kon posten. Terwijl de rij buiten opliep tot anderhalf uur. Een geweldig idee van het Deense Robert/Boisen & Like-minded.

Dit was de weekselectie van Maureen van den Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

2. Chocolade aanprijzen (2)

Met de Griekse chocolade van Lacta kun je je geliefde een geheime boodschap sturen. Een boodschap die de ontvanger ziet in augmented reality, zodra ze de chocoladereep scant met de Lacta app. Als aanbidder maak je een bericht in de app en zie je direct hoe de boodschap eruit komt te zien, mits je een Lacta-chocoladereep bij de hand hebt natuurlijk. Een reep als medium voor de liefde, een mooie claim die past bij het merk.

Dit was de weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

3.  Een pingpong stoplicht

Een jaar of vier geleden zag ik in Utrecht een installatie van een student. Vergelijkbaar met degene op deze video. Een camera registreert bewegingen van bezoekers en zet die beweging om in het ‘racket’ van het digitale oertennis PONG op een monitor. In een kamer ernaast gebeurde hetzelfde. Zij het, dat bewegingen van de persoon er omgezet werden in het racket aan de andere kant van het veld. Je blijkt dus met fysieke bewegingen een spel te kunnen spelen met iemand op een volstrekt andere lokatie. Geen rocket-science maar de toepasbaarheden leken me talrijk. Bijvoorbeeld om tegengestelde figuren bij elkaar te brengen . Een vrolijk tennisspelletje tussen Ajacieden en Feyenoorders, tussen bewoners van Gaza-strook en Tel Aviv of iets dergelijks. De bedenkers van het voetgangerslicht in de rechtervideo hebben er geen tegenstelling mee opgeheven, maar de wachttijd er gevoelsmatig mee verkort. Minder gecompliceerd. En relevant. Maar een fantastisch idee.
 
Dit was de weekselectie van Zwier Veldhoen, mede-eigenaar van reclamecampagnebureau THEY.

4. Een wolkenkrabber van spaghetti

Een oldie (2009) en óók nog eens van een student, maar nu ik wekelijks door mijn archief aan inspiratiemateriaal mag scrollen, toch weer een verpakkingsontwerp wat naar boven komt als een goed voorbeeld van durven denken in vorm, eigen kracht en originaliteit.

Daar waar grote merken vaak denken in ‘stopping power op het schap’, ‘concurrentie’ en ‘voorop willen lopen’, kan en mag een kleiner merk juist rebelleren en een eigen koers varen. Uiteraard binnen bepaalde omstandigheden en lang niet altijd.

Maar áls je de kans krijgt en een designer (of in dit geval een student) goed brieft, maak je kans op een verpakking die echt de aandacht trekt.

Dit was de weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. De Volkswagen Ice Polo

Prijs  v
Originaliteit  vvv
Onvoorspelbaarheid  vv
Bereik  vvv
Relevant  vvv
Nabijheid  vvv

Een guerrilla tactiek is transformatie van materie. Een mooi voorbeeld hiervan is een guerrilla actie van VW Polo. Maar weinig auto’s zijn zo ‘cool” dat ze de hoofden doen draaien op straat, VW Polo is hier wel in geslaagd door een levensgrote replica van de auto uit ijs te beitelen en te parkeren in een drukke straat in Londen. Dit om de standaard airconditioning te promoten op de VW Polo Twist. Eigenlijk werd de auto geproduceerd voor een printcampagne maar voor de campagne was verschenen had de guerrilla stunt al 11 miljoen mensen bereikt via PR.
 
Dit was de weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

In Sprout-of-the-Box bespreken specialisten op de donderdag vijf voorbeelden van een opmerkelijke reclameactie. Meestal geschikt voor kleine bedrijven, maar soms ook als inspiratie voor als je bedrijf later groot is. Bekijk ook de voorgaande episodes: