Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hubspot multimiljonair dankzij bedrijfsmarketing

Ze bestaan inmiddels massaal: specialisten die de blog en shop van jouw bedrijf bouwen, je sociale media-strategie uitzetten en online leads genereren. Dat daar een miljoenenbusiness achter zit, dacht je misschien niet aan. Het Amerikaanse HubSpot strijkt namelijk jaarlijks 18 miljoen euro op aan ondernemerssites.

“De manier waarop de mens winkelt, is fundamenteel aan het veranderen”, spreekt CEO Brian Halligan bijna profetisch, alsof nooit iemand anders daar aan dacht. Maar Halligans niet verrassende boodschap, namelijk dat traditionele marketingmethodes als public relations en het inkopen van advertenties niet meer zo effectief zijn, moeten we wel serieus nemen. Naast de 18 miljoen euro die het bedrijf in 2010 heeft verdiend, heeft het onlangs ook nog eens 23 miljoen dollar aan durfkapitaal verzameld. Geldschieters zijn onder meer Sequoia Capital, Google Ventures en Salesforce. Het wordt ons steeds duidelijker waarom een Nederlandse jonge lead generator, Speedclicks, ook al miljoenen denkt te gaan verdienen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het in 2006 opgerichte Hubspot, gevestigd in de staat Massachusetts, vraagt tussen de 181 en 1100 euro op maandelijkse basis voor zijn services. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen ongeveer 4.000 klanten. In 2009 haalde Hubspot nog een winst van 7,5 miljoen euro.

Dat Hubspot ook zeker een capabele specialist is, blijkt onder meer uit de populaire tools die het bedrijf heeft gebouwd, zoals Twitter Grader, Facebook Grader en Website Grader. Naast het bijhouden van een zeer actieve blog, maakt de startup voor zijn marketingmix zelf ook graag gebruik van de in eigen huis ontwikkelde software.