Moeilijke boodschap? Gebruik een animatie

woensdag, april 16, 2014 - 18:16
Heb je moeite om je technologie, jaarverslag of bedrijfsvisie op een duidelijke manier over te brengen? Kijk dan eens naar explanimations, korte geanimeerde video’s die illustreren wat je doet. Arent Benthem van In60seconds legt uit hoe je ze kunt inzetten.

Wat is een explanimation? In60seconds Oprichters: Arent Benthem en Jerry Renes. Startdatum: 2009. Medewerkers: 5 fulltimers, 1 stagiair. Klanten: o.a. NS, Schiphol, Haven Amsterdam, ABN Amro, Oxfam Novib, Sanoma Media, AFAS

“Een animatievideo waarin iets wordt uitgelegd in jip-en-janneketaal en bewegend beeld. Denk aan een pitch van een product of dienst, het verhelderen van ingewikkelde bedrijfsprocessen of de kernpunten van een jaarverslag. Je ziet ze met name op websites, maar je kunt ze ook gebruiken in presentaties en nieuwsbrieven. Ze zijn meestal heel kort, een paar minuten.”

De animatievideo die In60seconds maakte voor het jaarverslag van Haven Amsterdam
 

Waarom zijn explanimations zo populair?

“Tegenwoordig zijn overal filmpjes van te vinden. Websitebezoekers verwachten al bijna dat ze dingen kunnen bekijken op je website, in plaats van alleen teksten om te lezen. Je kunt in een video heel snel iets uitleggen wat in geschreven of gesproken tekst alleen moeilijk uit te drukken is. Daarnaast worden websites beter beoordeeld als informatie ook audiovisueel wordt aangeboden. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) geeft financiële instellingen bijvoorbeeld pluspunten als ze video’s gebruiken om financiële diensten uit te leggen aan het publiek. Ook seo-technisch werken video's goed.”

Voor welke toepassing kun je ze gebruiken?

“Om een product te presenteren aan potentiële investeerders, om klanten jouw technologie of producttoepassingen uit te leggen, om processen uit te leggen voor alle lagen van je bedrijf, of om je bedrijf of product te promoten bij de media. Ze worden bijvoorbeeld vaak gebruikt om op weblogs te komen, want die houden van beeld en zijn sneller geneigd om over je te schrijven als er een video bij je persbericht zit. En bij een jaarverslag kun je er vanuit gaan dat veel meer mensen de video met jouw kernboodschap bekijken dan het hele jaarverslag lezen. Meer mensen krijgen dan je resultaten of visie mee.”

Explanimation voor startup Foodzy
 

Wat is belangrijk bij het maken van een explanimation?

“Dat je goed weet wat je wilt zeggen. Wat doe je, waarom doe je wat je doet, wat is voor jouw doelgroep het belangrijkst om te weten van jou? Het maken van een explanimation is op zichzelf al een methode om erachter te komen welke behoefte je echt vervult voor een klant, of wat de gemeenschappelijke visie is binnen een bedrijf. Je moet één of een paar kernwaarden bepalen die je uitdraagt, en niet teveel willen vertellen. Kies wat echt belangrijk is.”

Wat kost dat ongeveer?

“Dat hangt af van het type project. Soms werken we een animatie uit op basis van een script dat al grotendeels afgekaderd is, maar vaak hebben we een grote rol in het bepalen van de inhoudelijke boodschap. Daar zijn we dan langer mee bezig dan de eigenlijke productie. De meeste van onze producties kosten zo tussen de vijf- en tienduizend euro.”

Afbeelding boven artikel: screenshot uit de explanimation die In60seconds maakte voor Droam
Karin Husslage

Meer over Marketing

2014-04-11 10:00: Sprout verbouwt