Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Moet je jouw merk deponeren?

Het laatste waar je op zit te wachten is dat een concurrent met jouw zorgvuldig opgebouwde imago aan de haal gaat. Hoe bescherm je jouw merk optimaal? Is het altijd nodig om je merk te deponeren? 

De bedrijfsnaam is een essentieel onderdeel van het bedrijf. Het zorgt er immers voor dat klanten en leveranciers je herkennen. Het is dus niet wenselijk dat een concurrent een soortgelijke naam gebruikt om zijn waren en diensten aan de man te brengen. Niet alleen kaapt hij daarmee (potentiële) klanten weg die denken met jou zaken te doen, ook loop je het risico dat de concurrent de zaken niet zo nauw neemt en daarmee jouw goede imago verkwanselt. Maar wat zijn nu precies je rechten? 

Eerste gebruiker claimt bedrijfsnaam 

Allereerst is het goed om te weten dat je al rechten opbouwt vanaf het moment dat je jouw bedrijfsnaam inzet in het economisch verkeer. Ervan uitgaande dat jij de eerste bent die de naam gebruikt, kun je deze al claimen vanaf het moment dat de eerste visitekaartjes zijn gedrukt, de eerste factuur met jouw bedrijfsnaam op de post is gegaan en je de naam op andere zakelijke aangelegenheden gebruikt. 

De bedrijfsnaam krijgt nog meer bescherming wanneer je jouw bedrijf aanmeldt bij de Kamer van Koophandel (KvK). Nederlandse bedrijven zijn verplicht zich in te schrijven bij de KvK wanneer ze deelnemen aan het economisch verkeer, in die zin heb je al gauw extra rechten opgebouwd rondom je bedrijfsnaam. Het nadeel van de KvK zijn dat jouw rechten vooral regionaal gelden. Een meubelzaak in Friesland kan in beginsel weinig beginnen als een ondernemer in Limburg onder een soortgelijke naam een meubelzaak wil starten.  

Meerwaarde bedrijfsnaam registreren

Het lijkt er dus op dat – zeker wanneer je jouw bedrijfsnaam al een tijdje voert – het geen toegevoegde waard heeft om de naam ook officieel te deponeren om het bijbehorende merkrecht te verkrijgen. Immers als een concurrent zich met dezelfde of een soortgelijke naam wil inschrijven bij de KvK, kun je daar bezwaar tegen maken en eventueel zelfs naar de rechter stappen. Toch is het in sommige situaties wel degelijk slim om de bedrijfsnaam of het merk te deponeren in het merkenregister. 

Zoals wanneer je landelijk en/of internationaal opereert of daartoe plannen hebt. Zo voorkom je dat die meubelmaker in Limburg onder een soortgelijke naam aan de slag kan gaan. Daarnaast is er een verschil tussen de bedrijfsnaam en de productnaam. In beginsel kun je namelijk weinig ondernemen tegen een concurrent die jouw bedrijfsnaam gebruikt als productnaam. Immers, je hebt wel rechten over je bedrijfsnaam opgebouwd, maar kunt weinig beginnen tegen productnamen en/of je eigen productnamen. Dat kan alleen als je deze namen hebt gedeponeerd als merk. 

Andersom vermijd je met een registratie dat een merkrechthouder na een tijdje jou gebiedt te stoppen jouw bedrijfsnaam te voeren. Immers, veel ondernemers onderzoeken wel of de naam al bestaat bij de KvK, maar verzaken te controleren of de naam al gedeponeerd is. Ook al heeft de merkrechthouder nog niets met de naam gedaan, dan nog is het onvoldoende dat jij de naam al gebruikt hebt in het economisch verkeer. Sterker nog, de merkrechthouder kan je dwingen al je activiteiten te staken en via de rechter alle goederen en marketinguitingen in beslag laten nemen. Een dure kostenpost. 

Nadeel merk deponeren

Niet alleen de kosten kunnen voor sommige ondernemers een reden zijn om de bedrijfsnaam niet te deponeren (houd rekening met een paar honderd euro), ook het actief beschermen van de merkrechten kan ondernemers tegenhouden. Je moet immers zelf bijhouden of een ander bedrijf zich onder een soortgelijke naam wil inschrijven en actief tegen het (voorgenomen) misbruik optreden. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is aan jezelf om te beslissen hoe groot je het risico acht of een concurrent de mazen van de wet opzoekt om jouw bedrijfs- en/of productnaam te misbruiken. Echte copycatters kun je namelijk ook zonder merkrecht bestrijden en op regionaal vlak bouw je als ondernemer al snel voldoende rechten op om misbruik tegen te gaan. De vraag is of dat voor jouw bedrijf afdoende is. Nu en in de toekomst. 

Tips voor het verzinnen van de perfecte bedrijfsnaam én het beschermen van je bedrijfsnaam, vind je op Ondernemer in Business, de zustersite van Sprout met praktische informatie voor ondernemers.