Profiteer optimaal van de online kortinghype

woensdag, april 16, 2014 - 18:17
Mensen willen niet het gevoel hebben dat ze teveel betalen. De economische crisis en de mogelijkheid om mensen gericht online te bereiken, maken het eenvoudiger dan ooit om op dit gevoel in te spelen. Hoe? Met online kortingsacties. De uitwerking van een actie is echter belangrijk.

Consumenten zoeken online tegenwoordig met het grootste gemak waar zij de beste deals kunnen krijgen. Dit gebeurt op zowel de PC als op tablets en smartphones. Voor ondernemers biedt dit kansen. Want als je zichtbaar bent op plekken waar koopgrage mensen zich bevinden dan kun je scoren. Veel bedrijven hebben dat inmiddels in de gaten en verstrekken kortingsbonnen of kortingscodes. De populariteit van sites als Groupon, kortingscodesites & cash-backsites is dan ook flink toegenomen. Het bezoekersaantal van deze websites ligt op honderdduizenden bezoekers per dag en met de bijbehorende e-mailbestanden en social mediavolgers, ligt het potentiële bereik nog vele malen hoger. Daarbij wordt er online flink gedeeld. Een goede korting heeft dan ook een hoog deelbaarheidsgehalte.

In de praktijk blijkt echter dat het effectief inzetten van online korting nog wel eens mis gaat, omdat bedrijven niet goed weten waarmee ze rekening moeten houden. Ze willen meedoen met de rest zonder zelf goed na te denken over hoe zij kunnen opvallen tussen de andere kortingen. Dit terwijl een goed doordachte kortingscode of -bon die op het juiste moment geplaatst wordt, met een sterke inhoud en duidelijke voorwaarden, veel meer conversies kan opleveren.

Hoe zet je kortingsbonnen in?

Er is een duidelijk verschil tussen het inzetten van een kortingscode en een kortingsbon. Een bon is het middel bij uitstek om mensen van online naar offline te bewegen. Je kunt een bon verspreiden via bijvoorbeeld de eigen website of een zelf opgebouwd klantenbestand. Echter zie je steeds vaker dat externe partijen worden ingezet. Je wilt immers een zo groot mogelijk bereik. Een paar tips om deze bonnen aantrekkelijker te maken en meer mensen naar de winkel lokken:

  • Hoe hoger de korting, hoe beter de werking
    Het bklinkt logisch, maar in de praktijk zijn kortingen vaak ‘te voorzichtig’. Mensen die bonnen knippen zijn verwend door de grote ketens die stunten met kortingen van 50% of meer. Met een bon voor 10% korting spring je daar niet tussenuit. Zorg dus dat je op andere manieren aan de korting verdient. Verzamel klantgegevens of zorg dat klanten met meer producten de winkel uit lopen.
  • Benader zelf actief websites die bonnen plaatsen 
    Er zijn en aantal websites waarop veel bezoekers komen die specifiek in korting geïnteresseerd zijn. Op sommige fora of prikborden worden zeer actief bonnen gedeeld. Je kunt de actie er zelf bij zetten om de verspreiding aan te wakkeren.
  • Maak bonnen voor iedereen bruikbaar
    Mensen vinden het ‘niet eerlijk’ als kortingscodes of –bonnen enkel geldig zijn voor een bepaalde doelgroep. Zo worden de bonnen van LaPlace vaak bekritiseerd door alleenstaanden. Bied daarom altijd een goed alternatief. Hiermee voorkom je dat je nee moet verkopen en dat consumenten gaan klagen. Vooral dat laatste gebeurt online betrekkelijk eenvoudig.
  • Probeer bonnen viral te krijgen
    Kortingsbonnen hebben een hoog deelbaarheidsgehalte. Doe er dus alles aan om de deelbaarheid van de bonnen eenvoudiger te maken. Zorg dat op de landingspagina van de bonnen social mediaknoppen staan, en zet de bonnen zelf ook uit in social media.
  • Houd een beetje rekening met de inkt
    Sommige bonnen zijn prachtig ontworpen maar bijna duurder om uit te printen dan de korting die ze opleveren. Houd de bonnen simpel en zorg dat ze ook in zwart-wit kunnen worden uitgeprint.
  • Zet een exemplaar op je eigen website
    Het is slim om kortingsbonnen op je eigen site te plaatsen. Op die manier ontvang je extra bezoekers en als de bonnen gedeeld worden, heb je kans op linkjes richting je webpagina. Dit laatste is nuttig om hoger te komen in de organische zoekresultaten van Google.
  • Plaats een kortingscode op de bon
    Als je naast een fysieke webwinkel ook een website hebt, kun je prima een kortingscode op de bon vermelden. Zo kunnen mensen die liever online kopen ook profiteren van de korting. 

Hoe zet je een kortingscode in de markt?

Kortingscodes zijn een relatief nieuw fenomeen. Consuemten krijgen een code die ze zelf kunnen invoeren tijdens het aankoopproces in een webwinkel. Deze code verwerkt vervolgens een korting of bijvoorbeeld een gratis verzending in het systeem. Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Forrester blijkt dat kortingscodes nieuwe gebruikers oplevert en de uitgaven verhoogt van huidige gebruikers. Het gebruik van coupons zorgt voor betere conversie, vermindert het verlaten van de afrekenpagina en zorgt voor een positieve invloed op het merk en de loyaliteit hieraan. Tips voor webwinkeliers die een effectieve kortingscodestrategie in willen zetten:

  • Verstrek korting aan websites die eenvoudig scoren op Googleposities waar jij niet scoort
    Met een webwinkel is het vanwege de concurrentie vaak moeilijk om een hoge plaatsing in Google te veroveren. Kortingssites scoren goed op kortingsgerelateerde termen in combinatie met productnaam of categorienaam. Je kunt meeliften op deze posities door te zorgen dat jouw kortingsactie zichtbaar is op het moment dat mensen bijvoorbeeld op ‘ipad korting’ zoeken.
  • Zet codes in om mensen meer te laten kopen
    Een kortingscode kan heel goed worden ingezet om hogere orderwaardes te genereren. Dit doe je door de korting enkel bij een minimale besteding te laten gelden. Zodoende is de consument snel geneigd om nog iets extra’s af te nemen om van de aangeboden korting gebruik te kunnen maken.
  • Gratis verzenden!
    Uit onderzoek van Actiecode.nl blijkt dat gratis verzending de populairste kortingscode is. Mensen zien de verzendkosten bij online aankopen namelijk als extra kosten die winkels in de buurt niet berekenen.
  • Geef altijd een verloopdatum mee
    Wat online gaat, staat er voor een lange tijd. Om te voorkomen dat mensen na jaren nog gebruik willen maken van een verlopen kortingscode is het belangrijk een verloopdatum mee te geven. Bovendien creëert het ook een gevoel bij mensen dat ze moeten handelen voordat het voordeeltje aan hun neus voorbij gaat.
  • Ontwikkel eenvoudige voorwaarden
    Soms worden voorwaarden zo complex dat het niet meer duidelijk is wanneer de korting geldt. Middels duidelijke en simpele voorwaarden voorkom je veel vragen en teleurgestelde klanten.
  • Gebruik korting om nieuwe klanten aan te trekken
    De consument is gevoelig voor grote kortingen. Hij is bereid een nieuw product van een ander merk uit te proberen wanneer het financiële voordeel aanzienlijk is. Om potentiële vaste klanten te winnen kun je bijvoorbeeld mensen die zich voor het eerst op je site aanmelden, een grote korting aanbieden. Een eerste aankoop met een grote korting belonen, kan veel klanten voor het leven opleveren. Zorg wel dat er ook een voordeel beschikbaar is voor bestaande klanten.
  • Stunt met restproducten / seizoensproducten
    Ligt er in het magazijn nog een grote hoeveelheid voorraad die moeilijk te verkopen is? Stunt met kortingscodes om klanten aan je te binden en de voorraden te beheren. Daarnaast zijn kortingscodes een middel bij uitstek om (zonder de vaste verkoopprijs te verlagen) producten te kunnen blijven verkopen waarvan de vraag afhankelijk is van het seizoen.
  • Overweeg affiliatemarketing voor groter bereik
    Kortingssites die veel bezoekers hebben werken op basis van affiliatemarketing. Om eenvoudig gebruik te maken van dit online bereik kun je je inschrijven bij een affiliatenetwerk.

Het goed inzetten van kortingsbonnen en kortingscodes blijft vooral proberen. Testen is de sleutel tot succes. Wat goed kan werken voor een webconcept dat auto`s verhuurt, kan minder effectief zijn voor een webwinkel die petjes verkoopt. Hierbij is het uiteraard belangrijk om goed te meten.

Over de auteur
Dit Podiumartikel is geschreven door Jelle van der Bij, mede-eigenaar van Imbull Internet Marketing. Dit bedrijf ontwikkelt online concepten en is actief binnen de affiliate marketing en beheert onder andere de sites Actiecode.nl en Actiekrant.nl

Jelle van der Bij

Meer over Marketing

2014-04-11 10:00: Sprout verbouwt