Sla niet op tilt door de crisis

04/16/2014 - 18:16
Ondernemers willen succesvol zijn. 'Niets gaat vanzelf', is de belangrijkste les die we hebben meegekregen van onze (voor)ouders. Als bezige bijtjes hebben we daar geen extra stimulans voor nodig. Niet nodig, maar we krijgen ‘m wel. Slaan we op tilt of bewaren we de rust?

‘Hond van Pavlov’
Pavlov stuitte op het verschijnsel dat honden beginnen te kwijlen wanneer ze voedsel wordt aangeboden. Hij onderzocht dit verschijnsel door een signaal te geven (geconditioneerde stimulus) en daarna de honden te voeren. Oorspronkelijk kwijlden de honden alleen bij het voeren (ongeconditioneerde stimulus) en niet bij het signaal. Nadat de combinatie van signaal gevolgd door voeren enkele keren was herhaald begonnen de honden al te kwijlen bij het geven van het signaal.
Dagelijks worden we ‘lastig gevallen’ met de crisis. Een crisis met vele gezichten: dalend consumentenvertrouwen, dalende industrieproductie, Griekenland, financiële crisis, Eurocrisis, etc. Voorzien door de media van pakkende titels en zorgelijke beelden. De crisis werkt bij de meeste ondernemers net als bij de 'Hond van Pavlov' als een geconditioneerde stimulus met nadelige gevolgen voor de ondernemer zelf en zijn of haar business.

Op tilt slaan

Niet alleen gaan we door de crisis nog harder werken, we (claimen dat we) meer doen en beloven nog meer dan voorheen. De ict-leverancier die helpt bij de automatisering van financiële processen wil de kans om wat extra’s te verdienen niet laten liggen. Zij is van de een op de andere dag nu ook financieel adviseur. En het designbureau op de hoek biedt nu naast het opmaken van folders ook strategisch marketingadvies. Daarbovenop wordt de klant ook nog alles tegelijk beloofd. De laagste prijs, de beste kwaliteit, de persoonlijkste service, de snelste levering, etc. Kijk maar eens naar de reclamefolders in je brievenbus. De ondernemer slaat op tilt.

Merkperceptie

Deze 'alleskunner'  bewandelt een doodlopende weg. Wellicht dat je op korte termijn iets meer verdient, op lange termijn is het funest. Naast het feit dat dit ongelofelijk veel negatieve energie kost (je werkt niet vanuit je kracht), doet het afbreuk aan de merkperceptie.

Mensen vinden het niet geloofwaardig als een bedrijf claimt om op veel terreinen tegelijk de beste te zijn. Een bedrijf dat zich heeft bekwaamd in een specifiek domein wordt grotere kwaliteiten toegedicht op dat terrein dan een bedrijf dat zich op een algemener niveau heeft bekwaamd. Bij een slagerij verwacht je lekkerder vlees dan bij de supermarkt. Het risico is dan ook dat de claim van je merk ongeloofwaardiger wordt en in het slechtste geval het beeld ontstaat dat je het spoor geheel bijster bent.

Afleren en positioneren

De kunst is dan ook om bij het woord of beeld ‘crisis’ gewoon rustig te blijven en je te focussen op jouw positionering. Juist in crisistijd willen mensen de zekerheid hebben dat ze met een specialist te maken hebben. In plaats van wanhopig te verbreden moet je dus juist gaan versmallen. Op welk terrein kan men echt niet om jou heen? En op andere terreinen verwijs je gewoon door naar specialisten binnen jouw netwerk (en dat komt echt een keer terug!) Vanuit jouw focus en kracht kun je excelleren voor jouw klanten. Dat kost geen energie, dat geeft jou en jouw klanten energie. Crisis? Dan is er extra behoefte aan jouw rots in de ‘branding’.

Meer over Geen naam