Waarom eBay verlaten etalages bestickert

16 apr 2014 - 18:14
In Sprout-of-the-Box bespreken reclamespecialisten vijf voorbeelden van een opmerkelijke marketingactie. Meestal geschikt voor kleine bedrijven, maar soms ook als inspiratie voor als je bedrijf later groot is.

Bekijk de selecties van Maureen van den Akker (Sister), Bas Koopman (Bureau Blauwgeel), Patrick van der Gronde (THEY), Anne van Haeften (Reggs) en Alexis Verschueren (Raul&Rigel).

 

Vergroot met rechtermuisknop

1. Zo pas je de intrusie-tactiek toe

eBay België plaatste op de etalages van verlaten winkels in drukke winkelstraten stickers, die suggereerden dat de inhoud van de winkel naar eBay was verhuisd. Met deze guerrilla-actie lokte het niet alleen de aandacht van de winkelende massa, maar ook de aandacht van de nationale pers.

Prijs vvv
Originaliteit vv
Onvoorspelbaarheid vv
Bereik vv
Relevant vvv
Nabijheid vvv

Ebay maakte gebruik van de “intrusie” tactiek, waarbij objecten of plaatsen die nog niet bezoedeld zijn door commercie, als drager van een boodschap fungeren.

Dit was de weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

2. Hoe je opvalt in het muziekgeweld

Soms is het slimste digitale idee iets analoogs. Als je muziekartiest bent, dan ben je niet alleen. Er zijn ontelbare concurrenten, van Lady Gaga tot garagebandjes, die nummers uitbrengen. En die willen allemaal dat ze een zo groot mogelijk publiek bereiken. Hoe val je in dat geweld nog op? Het mechanisme van de muziekindustrie is immers zo sterk dat er amper van af te wijken valt. Zo lijkt het.....En toen kwam Beck. Hij bracht zijn nieuwe album uit op muziekpapier. Niets meer, niets minder. Een simpel, analoog idee. Met verstrekkende digitale gevolgen.

Dit was de weekselectie van Patrick van der Gronde, mede-eigenaar van reclamecampagnebureau THEY.

3. Hoe je mvo toepast op je materiaal

Wie was er bij het Oud Amsterdamsch Plastic Visschen afgelopen 2 september? Op mijn bootje dacht ik aan de eerste keer dat ik hoorde over de drijvende vuilnisbelt op de oceaan, met een niet te bevatte afmeting van zo’n 35x Nederland. Het was voor mij de aanleiding deze verpakking van Method te tonen. Niet alleen het product is goed, maar ook aan de verpakking is gedacht. De grijze kleur is de exacte kleur van de mix van afvalplastic. En de vorm is geïnspireerd op de zee-egel. En ja, natuurlijk, het materiaal is 100% gerecycled en deels afkomstig uit ‘de plastic soep'. Kortom: goed (merkverhaal), design, materiaalkeuze én product.

Dit was de weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

4. Hoe je fundraising onder de aandacht brengt

Als merk moet je menselijk zijn en maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. Zeker als je een bank bent. De Peruaanse bank BBVA neemt die verantwoordelijkheid nogal serieus met een eigen stichting die goede doelen dient. Het ‘Reading is being ahead program’ is daar een van. Om aandacht te krijgen hebben ze hun eigen geldautomaten ingezet. Met een super opvallende en sympathieke actie die 42000 klanten direct bereikte en via social media de hele wereld over ging. Check deze video.

Dit was de weekselectie van Maureen van den Akker, mede-eigenaar van 'charme marketing'-specialist Sister.

5. In de huid van de hoofdrolspeler kruipen

De hoofdpersoon in de tv-serie Perception kan uitzonderlijk goed anagrammen oplossen. Ter promotie is in een drukke straat in New York een interactieve installatie gebouwd die nogal de aandacht trekt. Voor je het weet los je zelf anagrammen op. De makers dachten slim na over hoe ze je haast ongemerkt kunnen overhalen met de installatie te spelen. Het is een manier om mensen even in de huid van de hoofdpersoon te laten kruipen. Bekijk hier de video van de making-of.

Dit was de weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.