Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo komt James Bond rond van reclame

Dat James Bond zijn Martini's - shaken, not stirred - niet alleen uit zijn salaris van MI6 kan betalen, dat weten we natuurlijk al lang. 's Werelds beroemdste geheim agent leent zich graag voor een reclamestuntje hier en daar, ook in de nieuwste 007-film. 

Spectre kost een niet bescheiden 315 miljoen pond om te maken. Dat geld komt zeker niet alleen van de fans die in de rij staan bij de bioscoop om de nieuwste bad guy te zien die James Bond overhoop knalt. Sinds Ian Flemming de Bond-boeken schreef, zijn de verhalen van de geheim agent volgestopt met producten die nét goed in beeld komen, in ruil voor geld. Veel geld. 3 Voorbeelden uit Spectre

1: Auto’s

Spectre 2Bond rijdt Aston Martin. Sportwagen en agent horen bij elkaar als peper en zout, Minnie en Mickey. Ook deze keer rijdt hij weer in een Aston Martin, dat speciaal voor Spectre de DB10 maakte. Niet dat andere automerken nu helemaal buiten beeld blijven. Met als reclameslogan ‘It’s good to be bad’ laat Jaguar zijn C-X75 rondrijden in de handen van bad guy Mr. Hinx. De suv’s van zustermerk Land Rover ploegen ook regelmatig langs.

2: GadgetsHorloge bond

Al twee decennia draagt Bond een Omega. Duidelijk zichtbaar in Spectre, als Q weer eens een nieuw technisch hoogstandje aan de agent geeft. Niet dat het shot waarin het uurwerk te zien is inhoudelijk veel toevoegt aan de film; ongetwijfeld wel aan de productiekas.  
In Casino Royale kwam ook al een scène voorbij die uitsluitend leek te bestaan om financiële redenen. Vesper Lynd vraagt of 007 een Rolex draagt; alleen maar zodat die de naam Omega nog eens kan gebruiken. 

Mashable wist vorig jaar nog te melden, dat Daniel Craig zelf ervoor had gezorgd dat een deal om de nieuwste Sonytelefoon in de Bondfilm op te nemen niet door zou gaan. In de film is de gadget uiteindelijk wel te zien. Hoeveel pond ervoor is overgemaakt is niet bekend, maar de oorspronkelijke deal ging over 5 miljoen. 

3: Drank

Heineken BondDat de champagne van voorkeur Bollinger is en het bier Heineken, dat konden we al zien in eerdere films. In Spectre is er maar één scène waarin het Nederlandse biermerk een beetje in beeld komt. Een beetje, want aan meer dan de kleur en vorm van het groene flesje is niet te herkennen om welk merk het gaat. 

Niet direct de tegenprestatie die je verwacht van een 28 miljoen pond kostende deal tussen producent en brouwer. Maar Daniel Craig komt in het echte leven graag nog eens opdagen om te laten zien welk goudgeel drankje zijn karakter het meeste nuttigt.

 

 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In deze Heinekenreclame verdient Bond wel een biertje: