Zo maak je een seizoensverpakking

16 apr 2014 - 18:14
De reclamespecialisten van Sprout-of-the-Box bespreken wekelijks vijf voorbeelden van opmerkelijke reclame. Ditmaal onder meer: tv-reclame nieuwe stijl en de 'seizoensverpakking' van Caterpillar.

TV-reclame nieuwe stijl

Langzaam wordt duidelijk dat, sinds de opkomst van het Internet, mensen steeds meer TV gaan kijken in plaats van minder. Dit is onder andere het gevolg van het gebruik van mobiel of tablet als second screen. Maar ook van het simpele feit dat mensen altijd op zoek zullen blijven naar gedeelde ervaringen. Er zijn nog steeds TV programma’s als Boer Zoekt Vrouw, The Voice of Holland, Pauw & Witteman en DWDD. Programma’s met een miljoenenpubliek. En dus is er ook nog steeds TV reclame. Al is die steeds vaker niet meer op de TV zelf te vinden. Want zendtijd is duur. Dat geld kan je beter besteden aan het maken van interessante content die mensen beloont voor de aandacht die ze aan je merk besteden. Op die manier opvallen is vele malen effectiever dan een boodschap door de strot duwen van mensen die in eerste instantie helemaal niet geïnteresseerd zijn in je merk. Met die principes in het achterhoofd weet Canal Digital zelfs de oersaaie boodschap “bij ons krijg je de meeste TV zenders” interessant te maken.

Dit was de weekselectie van Boris Nihom van reclamecampagnebureau THEY.

InfographicSavvyBoater

Infographics als reclame

Infographics zijn hot. Dat is niet raar, want ze hebben een paar voordelen. Ze zijn goedkoop om te maken. Vaak saaie data worden op een aantrekkelijke manier in beeld gebracht. Ze hebben iets journalistieks en daarmee een vleugje onafhankelijkheid, ook al komt het van de afzender die er belang bij heeft. Een mooi voorbeeld hiervan zien we bij een webshop, zoals er velen zijn savvyboater.com. Savvyboater verkoopt bootaccesoires. Touwen, boeien, ladders, zwemvesten en - zeker niet heel interessant - afdekhoezen. Maar de ene boot is de andere niet en dat geldt natuurlijk ook voor de bijbehorende afdekhoes. Daar hebben ze een aardige infographic (zie links, klikbaar) van weten te maken, die het leuker en makkelijker maakt om je onderzoekswerk te doen, voordat je tot aankoop overgaat. En een aardig voorbeeld van een groter bedrijf.

Dit was de weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

Facebook-app als marketingmiddel

De Facebook app van hulporganisatie Barnardo’s is een eenvoudig spelletje met woorden. Erg interactief is het niet eens en het beeld van het meisje voegt weinig toe. Maar toch raak je ontroerd en blijf je achter met een warm gevoel van optimisme: als iedereen zo zou geloven in kinderen als Barnardo’s, dan komt alles goed. Een heel simpel idee dus, met een grote emotionele impact.

Dit was de weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

De pop-out tafel

Het thema Happiness is al een tijdje verbonden aan het merk Coca-Cola. Rondom dit thema heeft Coca-Cola heel wat succesvolle guerrilla campagnes uitgevoerd. Een recent voorbeeld hiervan is de Happiness tafel. Coca-Cola wou 'het samen eten' gevoel versterken en heeft hiervoor een Coca-Cola vrachtwagen omgebouwd in een Happiness pop-out tafel. Een bekende Italiaanse kok Simone Rugiati had vervolgens de missie om mensen onder te dompelen in een happiness 'samen eet' ervaring. Let's Eat Together!

Dit was de weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

CaterPillarVerpakkingHerfst
Herfstverpakking

Eindelijk. Herfst. Vallend blad, verkleurend bos, striemende regen of de laatste waterige zon. Weer om naar buiten te gaan, met grote regenlaarzen een dikke jas. Kastanjes, beukennootjes en bladeren verzamelen. Thuis met zijn allen met bokbier, pittige salami en oude kaas aan de keukentafel. De jas en schoenen druipend in de hal, te drogen. Noem het toevallig, maar op zoek naar schoenen, struikelde ik over deze verpakking. De ruwheid van het seizoen en schoen direct doorvertaald in materiaal, vorm en design. Niets meer, niets minder. Daar houd ik van. Zeker in de herfst. (H)eerlijk seizoen.

Dit was de weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

Sprout-of-the-Box

In Sprout-of-the-Box bespreken specialisten op de donderdag vijf voorbeelden van een opmerkelijke reclameactie. Meestal geschikt voor kleine bedrijven, maar soms ook als inspiratie voor als je bedrijf later groot is. Bekijk ook de voorgaande episodes: