Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo scoren bedrijven met Google Glass

Google Glass is een kleine hype, en ook al is het product nog lang niet uitontwikkeld, ondernemers haken graag in op de slimme bril om de aandacht te trekken. Sprout vond een paar zakelijke Google Glass-gebruikers die er op tijd bij zijn.

Hou ons ten goede: we geloven dat Google Glass en zijn concurrenten op termijn gemeengoed zullen worden. Analisten voorspellen al een afzet van 21 miljoen stuks in 2016, waarmee Glass een van de populairste wearables belooft te worden. Maar van de anderhalve man een een paardekop die nu al over de slimme bril te beschikken, hoef je geen uitbreiding van je business te verwachten als je Glass inzet.

Aandacht trek je er voorlopig volop mee. Kijk wat we de afgelopen tijd tegenkwamen bij bedrijven die Google Glass inzetten:

Nooit meer de weg kwijt

De reis-app TripIt heeft al 10 miljoen gebruikers die realtime vluchtinformatie, zoals herinneringen voor het inchecken, gate-veranderingen en vertragingen doorkrijgen via hun smartphone. Maar nu werkt TripIt – als eerste reis-app ter wereld – ook met Google Glass: tik met de vinger op Glass, en de reiziger krijgt inzage in alternatieve vluchten om sneller thuis te komen, of juist nog wat langer op de bestemming te blijven. Andere vrijetijdsapps als Foursquare en OpenTable kondigden onlangs overigens ook Glass-functionaliteit aan.

Augmented Reality met Glass

Layar, de startup die wereldberoemd werd met zijn augmented reality-browser, is ook druk met Google Glass. En dat ligt ook wel voor de hand: in plaats van de smartphonecamera als virtual realitybril te gebruiken, is het natuurlijk veel makkelijker om rechtstreeks door de Layarbril naar de omgeving te kijken en extra informatie te krijgen bij een reclameposter, het tijdschrift dat je leest of een vliegtuig dat overvliegt.

Alziende voetbaltrainer

Triple IT heeft voor de trainers van Oranje een videoanalyse app ontwikkeld om met de Google Glass al tijdens de training de realtime videobeelden van situaties te kunnen (her)bekijken. Deze opnames die doorgaans achteraf geanalyseerd worden, zijn hiermee handenvrij op het veld beschikbaar voor een ruimer inzicht in spelersacties als bepaalde situaties zich voordoen. Hier kan de trainer vervolgens nog effectiever op inspelen.

NU.nl: foto’s delen

NU.nl was er als eerste Nederlandse nieuwssite bij met Google Glass. Bezitters van zo’n bril (dat zullen er 50 zijn in Nederland) kunnen foto’s delen op NUfoto met hun NU.nl Android-app, direct na het maken ervan.

Knikken is betalen met Google Glass

Rutger Zuidam (ex-Accepté, Senanga) heeft weer wat nieuws: zijn startup Eaze laat Google Glassdragers in bitcoins betalen door met hun hoofd te knikken terwijl ze naar een QR-code kijken. Dat zijn een hoop (voormalige) hypes in 1 zin. De dienst ‘Nod To Pay’ werd gelanceerd tijdens de mobiele beurs MWC in Barcelona en werkt door tegen je bril te zeggen: “OK Glass, make a payment” en de code op een betaalterminal te scannen. De bevestiging van de betaling knik je nog eens tweemaal. 

Opereren met Google Glass

Eind oktober was het hot news: een maagoperatie in het Academisch Medisch Centrum (AMC), uitgevoerd met behulp van Google Glass. Landelijke media besteedden aandacht aan deze primeur, ook op YouTube te zien. Het Leidse bedrijf UReason maakte het mogelijk. De onderneming is gespecialiseerd in software waarmee informatie over complexe processen overzichtelijk wordt gepresenteerd, bijvoorbeeld op computerschermen, maar ook via sms, telefoon of – recentelijk – Google Glass. Die bril was een mooie binnenkomer in de medische wereld.

Winkelen met je bril

In de retail is de Google-bril ook prima inzetbaar. Crystal Shopper is een app die de mogelijkheden alvast in de praktijk brengt: richt de bril en blik op een product met barcode, roep het vertrouwde ‘OK Glass!’ en vervolgens ‘Price check!’ en de bril checkt de prijzen elders. 

crystal shopper

Kruip in de huid van je kapper

Cosematicagigant L’Oréal maakt ook goede sier met Google Glass: het heeft instructievideo’s opgenomen waarmee je letterlijk door de ogen van begenadigde kappers – pardon: haarstylisten – meekijkt. Dochter Matrix lanceerde het in januari als ‘Matrix Class for Glass’.