Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd Playboy groot

Een soft-pornografisch blad lanceren in de hoogtijdagen van puriteins Amerika: je moet het maar durven. Het succesvolle Playboy boorde een nieuwe markt aan en slaagde erin verschillende taboes te doorbreken.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 2012-02-07

Wie is de oprichter?

Playboy stamt uit de brave jaren ’50. Hugh Hefner – bij het grote publiek in Nederland onder meer bekend van de Bavaria-reclame- is de oprichter. Na zijn studie ging Hefner in Chicago als copywriter werken voor het in 1932 opgerichte Esquire. In 1952 kondigde het blad aan te verhuizen naar New York, maar toen Hefner in ruil voor zijn verhuizing naar The Big Apple geen salarisverhoging kreeg, besloot hij achter te blijven in Chicago en zijn eigen magazine te lanceren. Het moest een stijlvol tijdschrift worden over uiteenlopende onderwerpen die mannen bezig hielden: seks, maar ook interviews, nieuwsverhalen en zelfs fictie. Dat tijdschrift werd Playboy, al zou het blad in eerste instantie nog Stag Party gaan heten. Stag was echter door een andere uitgeverij al geregistreerd als handelsnaam, waarna de keuze viel op Playboy.

Saillant detail: Hefner had ten tijde van de oprichting een startkapitaal van slechts tweehonderd dollar tot zijn beschikking. De eerste editie met de nu wereldberoemde coverfoto van Marilyn Monroe werd in elkaar gezet op de keukentafel in Hefners flat. Een publicatiedatum plaatste hij niet op de cover, omdat hij niet zeker wist of hij er wel genoeg zou verdienen om een tweede nummer te maken. Hefners vrees bleek ongegrond: het Monroe-nummer (met een oplage van bijna 54.000 exemplaren) was binnen een week uitverkocht.

Hoe veranderde Playboy de markt?

In de jaren ’50 heerste een uiterst conservatieve moraal in Amerika. Seks voor het huwelijk was uit den boze. Dit gebeurde natuurlijk wel, maar het onderwerp was volstrekt onbespreekbaar. Seks binnen het huwelijk werd dan wel geaccepteerd, maar erover praten was nog altijd not done. Deze conservatieve invloeden waren ook duidelijk terug te zien in de media.

Het Amerikaanse blad Esquire kwam wat sensualiteit betreft aardig in de buurt met de nu wereldberoemde kalender van ‘pin up-girls’: erotisch getinte tekeningen van schaars geklede vrouwen, waar Hefner naar eigen zeggen ook erg van onder de indruk was. Hij kreeg echter steeds meer het gevoel dat Amerikanen dit brave imago van zich af wilden schudden. “De gangbare roklengte van vrouwen in de jaren ’50 was weer stukken langer dan in de jaren ’40. Dat vond ik de omgekeerde wereld”, zei Hefner daarover later in een interview.

Hoe staat Playboy er nu voor?

Het magazine heeft na de absolute glorietijd van de jaren ’70 (Playboy had toen een oplage van zeven miljoen) net als de meeste andere bladen in deze sector te kampen met teruglopende oplagecijfers. Hoewel er inmiddels dertig internationale edities van het blad bestaan (waaronder een Nederlandse versie), haalt Playboy Enterprises Inc. zijn inkomsten dan ook allang niet meer alleen uit de opbrengsten van het printproduct. Tegenwoordig richt Playboy zich ook op tv, radio en internet. Er is zelfs een televisiezender, Playboy TV, die buiten de VS wereldwijd te ontvangen is in landen als Groot-Brittannië, Noorwegen, Japan, Mexico en Brazilië.

De dagelijkse leiding van Playboy Inc. was na het terugtreden van Hugh Hefner in 1982 sinds 1988 een tijd lang in handen van zijn dochter Christie, tot zij in 2009 opstapte. Sindsdien wordt het concern geleid door Scott Flanders (CEO), Miranda en Valentina Graces. 2010 was niet het beste jaar voor het concern. De omzet in dat jaar liep in dat jaar terug met 215 miljoen dollar. Flanders zei in Forbes deze cijfers te willen opkrikken door Playboy in samenwerking met andere partijen weer ‘hip & happening’ te maken. Maar dat er hard moet worden getrokken aan het verbeteren van de merkbeleving, is wel duidelijk.

Desalniettemin zit Hefner, die nog altijd een deel van de aandelen van Playboy Enterprises Inc. in zijn bezit heeft, er nog altijd warmpjes bij. De inmiddels 85-jarige oprichter heeft nog altijd een jaarsalaris van een miljoen dollar, maar woont voor een schijntje in de Playboy Mansion en zegt nog altijd volop van het leven te genieten. Wel is hij de laatste jaren steeds minder vaak in hippe clubs te vinden. Liever blijft hij met een select gezelschap gezellig thuis om op een groot bioscoopscherm naar oude filmklassiekers te kijken.

Videos:
Reclame met Hugh Hefner voor Bavaria:

 

Lees ook over het groot worden van:

 

Albert Heijn Aldi Auping
Barclays Beter Bed Bolletje
‘BV Berlusconi’ Chupa Chups Coca-Cola
EasyJet Fokker Gazelle
Goldman Sachs Google Grolsch
Harley-Davidson

Heineken

Heinz
Ikea Kruidvat Lego
Levi Strauss New York Pizza  
Ralph Lauren Research in Motion Rupert Murdoch/ News Corp
Ryanair Shell   Stork
  Sony  
Thomas Cook Toyota Verkade
Wal-Mart Walt Disney Company Zara 

 

 

Om wie gaat het?
Hugh Hefner.

Wanneer en waar werd hij geboren?
Op 9 april 1926 in de Amerikaanse stad Chicago.

Om welk bedrijf gaat het?
Playboy Enterprises Inc.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wanneer opgericht?
In 1953.