Zo zorg je voor een mediabuzz

16 apr 2014 - 18:15
Free publicity is de beste promotie voor je onderneming. Hoe kom je in de media? En wat doe je daarna?

1. Geef aandacht

Aandacht krijg je alleen als je voorstel of idee binnen een medium past. Kortom: je weet waar het medium over publiceert en op welke manier. Start door je te verdiepen in de verschillende media die je interessant vindt. Kijk of ze vaste rubrieken hebben waarin mensen figureren. Misschien zoeken ze nog een leuke kandidaat.

2. Persberichtje sturen?

Dagelijks krijgen we op ons algemene mailadres tientallen persberichten binnen. Nog altijd krijgen we persberichten in de trant van 'Beste redactie, Hierbij ontvangt u bijgevoegd persbericht over ons nieuwste product. Vriendelijke groet'. Een klein deel van de ontvangers zal de moeite nemen het attachment op te slaan en het Word-document, of nog erger het PDF-bestand, te openen. Waarom een apart bestand versturen, als het 'nieuws' ook al in de tekst van de mail had kunnen staan?

Het is een van de meest gemaakte fouten bij het versturen van persberichten. Zonde. Zeker als je als ondernemer lang hebt gewerkt naar het moment waarop je je aan de buitenwereld presenteert. Dat moment zou een mijlpaal moeten zijn, met gratis publiciteit tot gevolg. Maar die free publicity krijg je niet als je persbericht niet in orde is. Lees na de klik de tien gouden regels naar het beste persbericht.

3. Zoek de invalshoek

Tien gouden regels gelezen? Dan weet je dat de gemiddelde redactie niet zit te wachten op een persbericht over de benoeming van een nieuwe verkoopmanager, een tweejarig bestaan of een nieuw bedrijfspand. Kom met nieuws dat bij het medium past. Maak daar keuzes in. Dus geen persbericht voor alle media, maar een selectie. Een marketingtijdschrift wil iets heel anders van je horen dan een publieksblad. Weet wat een specifieke journalist interesseert en of hij een bepaald vakgebied heeft.

4. Uit onderzoek blijkt....

Veel media doen zelf onderzoek, laten onderzoek uitvoeren of berichten over onderzoek dat door anderen is gedaan. Lijstjes en cijfers geven houvast, zijn handig als onderbouwing in meer diepgravende artikelen en ook het publiek smult ervan. Uit onderzoek blijkt dat onderzoek scoort in de media.

5. Nabellen of niet nabellen, dat is de vraag

Het is de nachtmerrie van de gemiddelde journalist: "Hallo met Jan Jansen, heeft u ons persbericht ontvangen?" Gevolgd door: "Gaat u daar iets mee doen?" Nabellen heeft zelden zin, wees daar terughoudend in. Doe het alleen als je honderd procent zeker weet dat een bericht relevant is voor de journalist in kwestie.

6. Aanvullende tips  

  • Vraag redactionele jaarplanningen aan bij media, zodat je weet welke thema's in het komende jaar (waarschijnlijk) worden behandeld.
  • Je organiseert een leuk evenement en hoopt dat een journalist langskomt? Bel niet op de dag zelf, ook journalisten hebben volle agenda´s.
  • Zorg voor exclusiviteit. Media vinden het niet leuk als een ander het nieuwtje ook (of eerder) heeft.
  • Zichtbaar worden kan met persberichten of onderzoeken, maar ook via sociale media als Twitter, of deelname aan een eigen of gezamenlijke expertblog.

In de media en dan?

Je opzet is geslaagd, je bent geïnterviewd, een artikel volgt. En dan?

A) Je krijgt het perfecte verhaal:

  • Ga niet nabellen met uitvoerige bedankjes, daar heeft een redacteur helemaal geen tijd voor
  • Zorg voor een persoonlijke relatie met een journalist. Laat weten wat de impact van een verhaal is geweest (meer websitebezoek, nieuwe klanten, etc.), liefst per e-mail
  • Overdrijf niet. Probeer je eerste of het vervolgverhaal niet te kopen
  • Laat zien wat je gedaan hebt met het verhaal. Is het onderdeel van je nieuwsbrief, staat het prominent op je social mediapagina? Laat dat weten. Net als dat ondernemers de media nodig hebben, heeft de media ondernemers nodig (referrals, links, e.d.)
  • Laat merken dat je bereikbaar bent voor een vervolg. Een goede relatie leidt vaak tot een follow up
  • Ten slotte: wees terughoudend in het aantal contactmomenten. Wat geldt voor in de media komen, geldt ook voor het vervolg. Een nieuw bedrijfspand, 2 jarig bestaan of een nieuwe marketingmanager zijn zelden momenten om een redacteur mee lastig te vallen.

B) Het verhaal bevat feitelijke onjuistheden of passages die je liever voor je gehouden had. Hoe haal je je gelijk?

  • Echte fouten moeten hersteld worden, maar bekritiseer niet de toon van het artikel of de schrijfstijl
  • Val niet over punten en komma’s – in je eigen onderneming doe je ook niet aan micromanagement
  • Word niet boos, maar zoek naar een oplossing. Het is vaak een proces van geven en nemen
  • Voorkom fouten. Zorg er in ieder geval voor dat je website of persmap geen fouten bevat. Wees up-to-date.
  • Editorial is niet advertorial – reclame hoort thuis op de advertentiepagina
  • Kleine fouten gaan via de e-mail, grote over de telefoon
  • Ten slotte: lever geen herschreven versie. Dat is niet alleen ergerlijk maar het zorgt ook voor onduidelijkheid over, mogelijk belangrijke, aanpassingen.
Rob van Leeuwen