Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketingmail in 6 stappen

Een nieuwsbrief is interessant als marketingtool. 6 tips om ervoor te zorgen dat je klanten hem niet ongeopend weggooien.

 

Tip 1: Maak duidelijk: GRATIS!

De eerste barrière is meteen al het aanmelden. Om je nieuwsbrief te kunnen ontvangen moeten bezoekers van je site een webformulier invullen. Conversie is het toverwoord. Zorg ervoor dat zij het formulier niet pas na zes keer doorklikken weten te vinden. Maak direct korte metten met de mogelijke onduidelijkheid die je bezoekers hebben. Wat kost me dat? Zit ik straks ergens aan vast? Plaats daarom pontificaal het woord GRATIS en vertel in maximaal drie zinnen wat het mensen oplevert wanneer zij zich abonneren. Tot slot: vraag alleen om een voornaam en een e-mailadres. Natuurlijk lees je liever alle denkbare needs & desires van deze potentiële klant. Houd het echter anoniem en kort. Dat verlaagt de inschrijfdrempel enorm.
 

Tip 2: Betrek de hele organisatie erbij

Veel nieuwsbrieven die bedrijven sturen komen uit de koker van het eilandje marketing & communicatie. Bij sales en het officemanagement krijgen ze er pas lucht van wanneer het bulletin al is verstuurd. Het gevolg? Klanten die bellen voor die speciale aanbieding uit de nieuwsbrief krijgen een receptioniste aan de lijn die van niets weet. Daarom: iedereen in de club van tevoren goed informeren.


Tip 3: Elke maand is… elke maand

Maak je beloften waar. Beloof je de mensen elke vier weken een nieuwsbrief? Stuur deze dan ook trouw iedere maand op. Wie zich niet aan deze regel houdt, verliest al snel zijn geloofwaardigheid.
 

Tip 4: Content is king

Bied je klanten iets wat de moeite waard is. Een aaneenschakeling van moeilijke termen en oninteressante verhalen doet al snel wegklikken. En maak er zeker geen verkapte reclamecommercial van. Ga  zelf maar na, daar prikken lezers snel doorheen. Bedruip je je bijvoorbeeld in de ict-sector? Kom in dat geval met een leuk artikel over Steve Jobs of met tips voor een betere vindbaarheid op Google. Houd deze artikelen bovendien kort en bondig. Op lange opiniestukken van 2000 woorden zit niemand te wachten. En zorg voor beeld. Dat nodigt uit om te gaan lezen. Interessant is het om naast de informatie over je bedrijf en de sector ook één of twee echt interessante aanbiedingen in de mailing toe te voegen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Tip 5: Test test test

Maak van je nieuwsbriefontvangers websitebezoekers. Link in de mailing daarom zoveel mogelijk door naar relevante pagina’s op de site. Let wel! Niets is dodelijker dan een dode link. Eerst even testen dus voor u de mailing verstuurt. Wees duidelijk waar een link de lezer naartoe brengt. ‘Win een iPhone’ zal meer respons opleveren dan ‘klik hier’.


Tip 6: Analyseer volop

Meten is weten. Je werk stopt daarom niet nadat je op de send-knop hebt gedrukt. Analyseer het gedrag van je nieuwsbrieflezers. Hoeveel mensen klikken er op dat ene stuk met je marketingmanager? Waarom is er nauwelijks gereageerd op dat superaanbod? Op welke link wordt het vaakst doorgeklikt? Eerder vertelden we al dat je de nieuwsgierigheid bij het aanmeldingsproces enigszins moet onderdrukken. Deze fase biedt je de kans om dit goed te maken. Probeer bij het verzenden eens verschillende dagen en tijdstippen uit. Misschien dat er een duidelijk verschil in respons is waar te nemen. Zo leert je jouw (potentiële) klant toch nog goed kennen.