Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

John de Mol breidt tv-imperium uit

De Berlusconi van de polder voegt weer een nieuwe poot toe aan zijn Talpa-imperium. John de Mol verwerft een aanzienlijk belang in SBS Nederland.

De Finse uitgever Sanoma krijgt een meerderheidsbelang van 67 procent in SBS Nederland. De overige aandelen komen in handen van De Mol. Het was geen geheim dat de Duitse mediagroep ProSiebenSat 1 van de Nederlandse commerciële omroep afwilde. Onder SBS Nederland vallen zenders als SBS 6, Net 5 en Veronica TV. De prijs die het overnameduo betaalt, zou rond de een miljard euro liggen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Mol doet met de aankoop een vlucht naar voren. Hij werd in 2000 miljardair met de verkoop van zijn aandelen Endemol aan Telefónica (5,5 miljard euro), bleef toen nog een tijdje aan als directeur, maar is zich steeds meer gaan ontpoppen als mediamagnaat. Dat doet hij onder meer met Talpa Media, een productiehuis waarmee hij Endemols succesformat Big Borther probeert te evenaren. Enkele bekende concepten van hem: SBS 6’s de Gouden Kooi en recent de productie van de Voice of Holland voor RTL 4. Sinds 2007 heeft hij een belang van 26,2 procent in RTL Nederland.

Hij werkt soms nauw samen met de Italiaanse premier/ mediatycoon Silvio Berlusconi. In 2007 kocht De Mol zich weer in Endemol in. Samen met Berlusconi, met wie hij de overname van Endemol beraamde, is hij nu de grootste aandeelhouder. Berlusconi geldt als schrikbeeld voor de tv-markt. In Italië domineert hij zowel de productie voor als exploitatie van tv-zenders.