Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo promoot je een app

Je hebt een app ontwikkeld, maar hoe promoot je die vervolgens? Dit is het derde deel in een serie artikelen over hoe je met een succesvolle app marketingkansen kan benutten.

Ooit wel eens tijdens een STER-blok de reclame voor een app voorbij zien komen? Nee, wij ook niet. Voor het aan de man brengen van een mobiele applicatie worden ouderwetse mediakanalen als radio en tv dan ook resoluut genegeerd. Internet is het toneel waar de marketing voor een nieuwe app zich afspeelt. Met YouTube, Facebook, Twitter en de diverse blogs als hoofdpodia.

Het vermarkten van een applicatie is dan ook een uitdaging op zich. Niet in de laatste plaats omdat het speelveld zo enorm uitgebreid is. Elke dag komen er gemiddeld driehonderd nieuwe applicaties bij in de App Store. En tja, er even van uitgaande dat u geen A-merk bent, zie daar maar eens bovenuit te komen met uw marketingtoeter. Iemand die weet hoe dat kan is Bart Schutz, als businessstrateeg verbonden aan Online Dialogue. Hij schetst een aantal van de belangrijkste mogelijkheden op een rijtje.

Scoren met Facebook en YouTube

Autoriteit. Dat is waar het vooral om draait in de marketingstrategie voor app-lanceringen. Zoek blogs, mede-Twitteraars en andere sociale netwerken waarin discussies worden gevoerd over het onderwerp waaraan uw app is gelinieerd. “Het is zaak om vriendjes te worden met de autoriteiten binnen die groep. Of beter nog: zelf die autoriteit te worden. Begin bijvoorbeeld een Facebook-groep over het onderwerp en bouw zo een fanclub op. Dan heb je bij de lancering van de app al standaard spin-off van een groep mensen die enthousiast is over jou vanwege je kennis. De leden zullen je vervolgens helpen om de app succesvol op de markt te zetten. Simpel, door over de nieuwe app te twitteren of te bloggen. De kracht van social media is het sneeuwbaleffect.”

Wees overigens wel voorzichtig met het al te opzichtig pushen van uw app. Autoriteit opbouwen vergt een lange adem. Door even snel te willen scoren valt u onherroepelijk door de mand. U maakt het uw social friends overigens een stuk makkelijker wanneer u ze instrumenten geeft om de app mee te verspreiden. Plaats bijvoorbeeld een app-video op YouTube. Dat kan een demoversie zijn, maar ook een live filmpje waarin u zelf uitlegt hoe de app werkt. Met een linkje naar die video geeft u andere mensen op internet een handig wapen om de marketingoorlog mee te voeren. Er zijn zelfs fanatieke followers die op YouTube-kanalen alle nieuwe releasefilmpjes kijken en daarover schrijven op de verschillende app-vergelijkingsites. Overtuig hen met uw video en maak van deze app-evengelisten wandelende reclamezuilen.

Een buzz van zeven dagen

De Top List en de Featured List vormen samen het walhalla voor de app-creator. Zo is een plekje op het ereschavot van de Amerikaanse toplijst goed voor 30.000 tot 40.000 downloads per dag. Met een app van 0,99 cent betekent dat na de verplichte afdracht van 25 procent toch al gauw een dagwinst van ruim 26.000 euro. “De regel om in die lijst te komen is dat je de afgelopen zeven dagen vaak gedownload bent. Daarbij telt gisteren het zwaarst en zeven dagen geleden als minst zwaarst. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat de downloads elke dag toenemen met het hoogtepunt op de zevende dag.

Daar ga je dan ook het communicatieplan op schrijven. Door tal van communicatiemomenten in te plannen creëer je een kleine hype. Organiseer bijvoorbeeld een pre-release, een invite only en een officiële launch. Daarna komen de updates. Gebruik daarvoor de autoriteit die je hebt opgebouwd en doe een week lang elke dag een paar nieuwe onthullingen op de verschillende blogs en forums. Licht daarbij telkens ook een paar relevante perscontacten in”, aldus Schutz. Met een plekje op de toplist bent u in ieder geval verzekerd van een downloadboost. Veel apps worden namelijk ‘per ongeluk’ tijdens het scrollen gevonden.

Apple-forums

Goed verkopen doen ook de apps in de Featured List. Deze lijst wordt elke dinsdag door Apple opgesteld en is onderverdeeld in New en What’s Hot. In iTunes staat er verder nog ‘Favoriet bij onze medewerkers’. “Spoor mensen aan om reviews te schrijven over je app. Zelfs al die negatief zijn. Apple leest die beoordelingen”, aldus Schutz. “Daarnaast is het zaak om actief te zijn op de forums van en over Apple. Zo ben je zichtbaar en zullen de reviewers sneller geneigd zijn om naar jouw app te kijken. Het mooiste is natuurlijk wanneer je persoonlijke contacten hebt bij Apple. Dat kan bijvoorbeeld op een congres over mobiele technologie.” Dat het loont om inspanningen te leveren voor een plekje in de Featured List is onmiskenbaar. Apps in deze lijst worden ongeveer honderd keer beter verkocht.

App Store Optimalization

SEO, maar dan voor de App Store. Het kan. Snuffel daarvoor eens in de toplijstjes en kijk welke zoekopdrachten er gepleegd zijn. Goed scorende apps met dezelfde bloedgroep als de door u bedachte applicatie hebben ook een titel en keywords. Kijk het kunstje af en neem die goed scorende keywords over. Net als in Google speelt de titel van uw app een belangrijke rol van betekenis in de zoekfunctie van de App Store. “Daar gaat het nog regelmatig fout. Wie bijvoorbeeld navigation intypt, zal in het rijtje met zoekresultaten geen TomTom tegenkomen. Een gemiste kans”, zegt Schutz.

Tot slot speelt ook de icon een belangrijke rol in de vindbaarheid van uw app. “Besteed tijd en zorg aan een icoontje dat de aandacht trekt. Een handig trucje daarbij is het gebruik van de ogen, mochten die in het ontwerp aanwezig zijn. Laat die naar de titel van de app kijken. Automatisch worden onze eigen ogen daardoor ook naar die titel geleid. Heel simpel, maar het werkt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Lees ook het boek ‘iPhone & iPad Apps Marketing’