Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo trekt Ted Anema (Free2Fly) klanten met gratis vliegtickets

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. Deze week Ted Anema van Free2Fly Vacation Marketing Concepts: 'Mijn doelgroep is steeds moeilijker bereikbaar.'

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

Mijn naam is Ted Anema, oprichter en eigenaar van Free2Fly. Free2Fly heeft verschillende vakantie-marketing-concepten, die bedrijven actiematig kunnen inzetten om onder meer nieuwe klanten te werven en extra omzet te genereren. Concreet gezegd: mijn klanten kunnen hun relaties belonen met reisvouchers voor stedentrips of zelfs tropische bestemmingen.

Vakantie vindt iedereen leuk, nu en in de toekomst. En gratis op vakantie, dat wil iedereen toch? Dat is het grappige van alle acties die bedrijven met ons hebben gedaan: je krijgt een duidelijke schakeling vanuit het rationele naar het emotionele, als je er een vakantie(voucher) als cadeau bij geeft. Terwijl de consument of afnemer dus eerst zit te rekenen of het aanbod wel bedrijfsmatig verantwoord is, zit hij even later te kijken welk hotelletje hij in pakweg Barcelona of Nice zou willen boeken. Dan is het aangeboden product of de dienst eigenlijk al ‘verkocht’.

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?

Free2Fly.nl bestaat nu al 20 jaar in Nederland, en daarvoor had ik al een vergelijkbaar bedrijf in Florida. Dit heb ik verkocht aan mijn toenmalige partner. Zelf ben ik geboren en getogen in Amerika, en daar groei je veel meer op met de ‘prestatie- en beloningsmentaliteit’ die zo goed past bij het ondernemerschap. Mijn middelbareschooltijd heb ik in Nederland doorgebracht – mijn vader was Amerikaan, mijn moeder Nederlandse – en daarna ben ik in Spanje, Frankrijk en Miami actief geweest in de sales en marketing.

Ik ben geboren en getogen in Amerika, daar groei je op met een ‘prestatie- en beloningsmentaliteit’

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

Wat ik met name de laatste jaren heb gemerkt is dat mijn doelgroep (veelal marketing managers) door meer werk moeilijker bereikbaar zijn, dat hun budgetten veel kleiner zijn, en dat er minder managers zijn die nog zelfstandig een beslissing mogen of durven nemen. Probeer daar maar eens doorheen te komen met een zonnig en creatief voorstel. Als ik aan cold calling doe, helpt het als je de secretaresses vriendelijk te woord staat. Als je ze ook een gratis vliegticket of een ‘tropische verrassing’ in het vooruitzicht stelt bij een samenwerking, zijn ze sneller bereid om je door te verbinden met de desbetreffende marketingmanager.

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

Ik ben ervan overtuigd dat veel bedrijven in Nederland enorm veel voordeel kunnen behalen door meer samen te werken. Dat is voordelig en eenvoudig te realiseren. En wat mijn inspiratiebronnen betreft: Richard Branson vind ik een geweldige man: van highschool drop-out tot biljonair. Gewoon een ‘niet lullen, maar poetsen’ –mentaliteit.  

5. Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk?

Het mooie van Sprout is dat ik er wekelijks nieuwe ideeën uit haal. En kansen ook natuurlijk. Naast een groter netwerk heeft het nog geen extra omzet opgeleverd, maar dat zal zeker nog wel komen.

Sprout geeft mij wekelijks nieuwe ideeën en kansen

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven?

Da’s een makkelijke: ‘Never give up’ en zorg dat je onderscheidend bent van welke concurrent dan ook.

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als een member me bij een bedrijf zou kunnen introduceren dat op zoek is naar meer omzet via onze acties. Dan zou zo’n introductie vast wel eens op een tropische wijze beloond kunnen worden. Mijn droomklanten zijn natuurlijk de bedrijven die grote aantallen kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan een ‘Scheer-je-weg’-actie met Gillette scheermesjes, of een Vodafone ‘paspoort’ actie met voordelig bellen in het buitenland, en er direct een gratis vliegticket bij cadeau krijgen.

Ted is Sprout Member, jij ook?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ted is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Voor slechts 99 euro per jaar krijg jij toegang tot het netwerk, een uitgebreid profiel op Sprout.nl, nieuwe ideeën met het tweemaandelijkse magazine en toegang tot tien exclusieve ondernemersevenementen per jaar. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan! 

Ben je al lid en wil jij jouw bedrijf ook voorstellen aan het Sprout Netwerk? Stuur dan een mailtje naar [email protected].