Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google sterker merk dan Apple

Google stoot na drie jaar Apple van de troon als meest waardevolle merk. Een goed imago is miljarden waard, blijkt maar weer eens.

De zoekmachine steeg het afgelopen jaar een slordige 45 miljard dollar aan merkwaarde bij, volgens een jaarlijkse ranglijst van merkbureau Millward Brown, een concurrent van een andere gezaghebbende lijst van Interbrand.

Zo’n lijst – gebaseerd op de ‘aantrekkingskracht’ van merken op consumenten – is voor een belangrijk deel nattevingerwerk, maar hoe dan ook, de totale merkwaarde van de top 100 is volgens Millward Brown sinds 2006 verdubbeld. 

En dat is niet alleen gunstig voor de uitstraling van multinationals: hoe meer merkwaarde, des te meer belasting zij immers kunnen ontwijken door het wegsluizen van royalties naar landen met een lagere belastingdruk.

Google zou zijn veelkleurige logo nu voor in totaal 160 miljard dollar in de boeken kunnen zetten. Het merkje op je Apple-apparaat daalde volgens Millward Brown juist in waarde, maar is nog altijd goed voor 148 miljard dollar. 

De top 5 wordt verder bevolkt door twee andere techreuzen, IBM (merkwaarde 107 miljard dollar) en Microsoft (merkwaarde 90 miljard dollar), terwijl de gouden M van McDonald’s 85 miljard dollar waard zou zijn. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Amazon

In totaal komt een vijfde van de top honderd waardevolste merken uit de techindustrie, waaronder Amazon (plek 10, merkwaarde 64 miljard dollar) Tencent (het Chinese Whatsapp, plek 14, merkwaarde 54 miljard dollar) Twitter (plek 71, merkwaarde, 14 miljard dollar) en LinkedIn (plek 78, merkwaarde 12 miljard dollar).

Die groep van 18 techreuzen is gezamenlijk goed voor een derde van de merkwaarde van de totale top 100. Onder hun gelederen zitten een paar snelle merwaardegroeiers: Facebook (+68 procent, merkwaarde 35 miljard), Baidu (+46 procent, merkwaarde 30 miljard dollar) en, toch best verrassend, Yahoo (+44 procent, merkwaarde 14 miljard dollar).