Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mijn naam is Haas

Wie: Douwe-Sjoerd Boschman (23), Sanneke Prins (24), Berend Weij (25) Bedrijf: Mijn naam is Haas Verwachte omzet: € 175.000 Personeel: 5 Website: www.mijnnaamishaas.nl

 

Mijn naam is Haas is een educatieve videogame voor kleuters. In het spel begeleidt het spelende kind het karakter Haas – inderdaad, een haas – op zijn tochten door ‘de wereld van Haas’, door bijvoorbeeld bruggen te tekenen zodat het beestje een rivier kan oversteken. Onderwijl leert het kind allerlei woorden en oplossingsgericht denken. Weij: “De speler loopt als het ware arm in arm met Haas. Daardoor is het een echt interactief verhaal waar kinderen helemaal in opgaan.”

 

Docenten reageren enthousiast op de demo’s van Mijn naam is Haas. Er is volgens Boschman dan ook een leemte wat betreft ict-gebruik in het lager onderwijs. “Er staat wel een pc in de klas, maar wat daar op wordt aangeboden is heel erg mager. Daar spelen wij op in.” Als de verhalenschrijver van het trio probeert hij aan te sluiten op de manier waarop wordt lesgegeven. “Scholen werken vaak projectmatig, bijvoorbeeld door enkele weken het thema ‘herfst’ uit te diepen. Dan verzin ik een verhaal waarbij dat thema ook in Haas terugkomt.” Door regelmatig updates uit te voeren in het spel denkt hij de aandacht van zowel kleuters als docenten vast te kunnen houden.

 

De jonge leeftijd van de ondernemers komt hen prima uit. “Mensen onderschatten je soms, waardoor je informatie krijgt die eigenlijk niet voor jou bestemd is”, zegt Berend. Sanneke denkt niet dat het ze door zakenpartners makkelijk wordt gemaakt: “Ze verwachten misschien juist meer van ons. We hebben nog geen enorm portfolio om op te leunen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De ambities van de drie ondernemers overstijgen die van de gemiddelde starter. “Om Haas naar het publiek te brengen hebben we veel verschillende kanalen nodig. De kinderen waar we ons op richten zijn heel erg ik-gericht. Haas moet overal zijn waar zij zijn.” Om dat te bereiken bedient de onderneming daarom ook de thuismarkt. Eind dit jaar brengt Mijn naam is Haas het eerste in een reeks prentenboeken en bijbehorende cd-roms uit, in samenwerking met uitgeverij A.W. Bruna. Wat de ondernemers betreft zien we de karakters uit de game in de toekomst ook als knuffeldieren in de speelgoedwinkel en op tv. En het blijft niet bij Mijn naam is Haas alleen. Binnen Stichting ontSpruit experimenteren ze, samen met hun vijf personeelsleden, met andere concepten om de techniek achter de game in te zetten. Grootse toekomstplannen dus. Dick Bruna 2.0? Dat zou best eens kunnen. (AvB)