Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MijnStudent: heitje voor een karweitje

Van heitje voor een karweitje naar serieuze dienstverlener. Het kan snel gaan als je een neus hebt voor nieuwe businesskansen. "Door de onstuimige groei is het hier alle hens aan dek."

Het doet denken aan misschien ook uw allereerste onderneming: als kind klusjes doen in de buurt om die nieuwe fiets te kunnen kopen, aangemoedigd door uw ouders. Gerhard te Velde, Jochem Oldenbroek en Joren Harmanny zagen er serieuze business in.

 

Te Velde begon in 2006 met ‘De Tuinstudent’, een onderneming waarbinnen hij en andere studenten de tuin van particulieren in Utrecht opknapten. Al snel kwamen Oldenbroek en Harmanny bij hem werken, toen nog als tuinierende studenten.

 

De bescheiden studentonderneming kreeg al snel verzoeken om meer te doen dan alleen de tuin. Een pc liep vast, de schuur moest eigenlijk ook eens onderhanden worden genomen enzovoort. De drie studenten besloten aan die vraag te gaan voldoen: MijnStudent was geboren.

 

Tussen vakman en beunhaas

Het is een bureau dat studenten recruteert voor klusjes aan en in huis. Zo kunnen klanten studenten inhuren voor een verhuizing, werk in de tuin, schoonmaakwerk en voor het oplossen van pc-problemen. Alles tegen nogal redelijke tarieven. “Onze studenten zitten tussen de vakman en de beunhaas in”, vertelt Oldenbroek. “Veel mensen hebben voor klussen in en om het huis niet bijzonder veel expertise nodig.”

 

Hoewel de HBO- en universitaire studenten bij MijnStudent aan strenge criteria moeten voldoen, er zit een grens aan wat zij kunnen doen. “Loodgieters of elektriciens zijn het inderdaad niet. Als klanten ons vragen voor te specialistische klussen verwijzen wij ze door naar de experts. Maar vaak is dat helemaal niet nodig.”

 

Tarieven

Studenten, die meestal voor zo’n negen euro per uur saaie bijbaantjes er op na houden, zijn volgens Oldenbroek enthousiast over MijnStudent. “Veel studenten vinden het leuk om met hun handen te werken. Ze zijn al de hele dag met hun hoofd bezig.” Qua verdiensten hebben ze ook weinig te klagen. “Studenten krijgen een goed loon, zo kunnen we ook hoge eisen aan ze stellen.” 

 

Volgens Oldenbroek zijn de tarieven bovendien zo vastgesteld dat ze op verdere groei berekend zijn. “We kunnen extreem lage tarieven hanteren om de groei te stimuleren, maar daarmee kunnen we de stijgende backoffice-kosten niet dekken bij een nieuwe groei- en professionaliseringsslag.” Zelf kunnen de drie ondernemers er van leven, maar het is ‘geen vetpot’. “Na de uitrol gaat het pas echt lucratief worden”, aldus Oldenbroek.

 

Want die uitrol komt er aan. Nu richt MijnStudent zich nog vrijwel exclusief op de provincie Utrecht, maar er zijn al de nodige contacten gelegd met studenten in andere provincies. “We willen het concept eerst helemaal uitbreiden in Utrecht, de klussen die we nu af en toe daarbuiten verzorgen zien we als een pilot voor verdere uitbreiding.” Waarom niet meteen uitrollen? “Het is hier een gekkenhuis. Door de onstuimige groei is het hier alle hens aan dek.”

 

New Business

De ondernemers hebben hun idee zo goed als in hun schoot geworpen gekregen. Immers, het waren de klanten van De Tuinstudent die om de andere diensten vroegen. Maar daar laten de drie het niet bij. De ogen en oren staan altijd open voor nieuwe uitbreidingsmogelijkheden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Zo concentreren ze zich nu sterk op ontruimingen. “Een jongen die we kennen zet studenten in als dragers bij begrafenissen. In gesprek met hem kwamen we op het idee om onze verhuisstudenten in te zetten bij de ontruiming van de huizen van overleden mensen. De nabestaanden hebben er vaak helemaal geen trek in om dat zelf te doen.”