Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mobiel gamen in Azië

Ex Machina bouwt aan een platform waarbij meerdere spelers met elkaar kunnen spelen via hun mobieltje. Het bedrijf wil naar Azië, want daar is mobiel gamen een hit. Maar is dat wel verstandig als je weinig geld hebt?

Ex Machina, geleid door Jeroen Elfferich en Jacob van Duijn, deed eind jaren negentig ervaring op met interactieve spellen toen het een platform bouwde dat ’multiplayer gaming’ op de computer mogelijk maakte. Elfferich en Van Duijn, toen in de directie van internetbureau Netlinq, kwamen hierop toen zij een quiz voor de website van Amstel Bier maakten. De Macromedia-software die ze voor dit project gebruikten, voldeed niet. De bouw van het nieuwe platform, dat ze Deus+ doopten, leidde tot de oprichting van Ex Machina.
Maar games spelen op een telefoon, het blijft gepriegel op een klein scherm. Dat weet Elfferich ook, maar: “De telefoon heeft een sociale context, en dat maakt het succesvol. We richten ons dus op sociale games, waarbij spelers tegen elkaar spelen. Of ze nu op dezelfde lokatie zitten of niet.” Voorbeelden zijn de kwissen die Ex Machina nu al voor de sites van de Vpro maakt. Hierbij kunnen verschillende spelers inloggen en tegen elkaar spelen. “Of denk aan het spel
Botfighters 2, dat momenteel in Scandinavie draait. Spelers kunnen op hun telefoon – als ware het een radar – zien waar andere spelers zich bevinden, en ze vervolgens opzoeken en uitschakelen of juist een alliantie sluiten.” De spelersgroep is breed, merkt Van Duijn:. “dat gaat van mensen die af en toe een spelletje spelen tot hardcore gamers die dagen achter elkaar spelen.”

Kostbaar en risicovol

De omzet van Ex Machina is nog marginaal en komt nu vooral uit de internetgames die het bedrijf bouwt voor een vijftal klanten. Een typisch kip-eiverhaal, vindt Elfferich. “De games worden verkocht via de grote telefoon-operators, maar die bieden nauwelijks prikkels aan game-ontwikkelaars. Iemand betaalt namelijk alleen als hij een spel downloadt, daarna niet meer. Dat is dus kostbaar en risicovol. De telefoonbedrijven willen wel meedoen, maar dan willen ze eerst goede games zien. Er zou dus eigenlijk een model moeten komen waarbij de gebruiker een abonnement betaalt.”
De markt heeft ook de schijn tegen, zegt Elfferich: “Toen de eerste telefoons met wap op de markt kwamen, beloofden de leveranciers dat we een heuse internet-ervaring op onze telefoon zouden krijgen. Dat viel natuurlijk behoorlijk tegen. En eigenlijk is de markt nog steeds onvolwassen.”
De kritische massa komt voor Ex Machina wel steeds dichterbij. “Zes van de tien grootste mobiele operators in Europa willen met ons in zee. Wellicht gaan we in de toekomst met lokale accountmanagers werken.

Mondelinge afspraken

Dat geldt niet voor het verre oosten. Graag krijgen Elfferich en Van Duijn daar voet aan de grond. “De markt is daar gigantisch groot, en gek genoeg hebben we daar nog geen echte concurrentie aangetroffen. We leggen nu contacten met Japanse investeerders om de mogelijkheden te bekijken.” Culturele verschillen zijn er wel degelijk, heeft Elfferich gemerkt. “In Japan gaat het vooral om wie je kent, minder om wat je kunt. Het bedrijf Taito, waar we zaken mee doen, heeft ons geintroduceerd bij andere ondernemingen, en dat werkt een stuk beter dan een salesman visitekaartjes laten uitdelen. Japanners werken met mondelinge afspraken, een contract volgt pas achteraf, als een soort bevestiging van de samenwerking. Dat vinden we wel moeilijk. En in Zuid-Korea is alles weer een stuk hiërarchischer. Als Europeaan word je serieus genomen, maar je moet Japanners niet vertellen hoe zij hun business moeten doen.”

 

Geschiedenis

Ex Machina is officieel in 2001 opgericht en komt voort uit internetbureau Netlinq. De oprichters van Netlinq, Jeroen Elfferich, Jacob van Duijn en Frank van Oirschot, zijn allen betrokken bij Ex Machina. Momenteel werken er elf mensen bij het bedrijf. Ex Machina heeft geen externe aandeelhouders.
www.exmachina.nl

 

De experts over Ex Machina

Ronald Vuyk,
innovatie adviseur
Syntens

 

“ In Azië liggen voor Ex Machina zeker kansen. Zelfs meer dan in Europa. Internetgamen is in Oost-Aziatische landen als sociaal tijdverdrijf bijzonder populair. Dat heeft te maken met de wijze van leven. Koreanen en Japanners wonen in kleine huizen en dicht op elkaar. Veel tijd wordt doorgebracht op de werkplek. Zaken doen in Oost-Azië vraagt bijzondere vaardigheden. Koreanen en Japanners zijn hiërarchisch ingesteld, wederzijds vertrouwen is de basis voor samenwerking. Ik zou Ex Machina adviseren om in Nederland een netwerk op te bouwen van ondernemers en organisaties die al zaken doen in Korea en Japan. Leer van hen succes en falen. Ik zou er daarnaast ook gewoon naar toe gaan. Steek tijd in het leren kennen van de mensen, de mentaliteit en de cultuur. Tenslotte: denk er niet te makkelijk over. Internationaal innoveren en ondernemen vraagt een aanzienlijke investering in tijd en geld en vraagt doorzettingsvermogen.”

 

Paul Zekveld
Investeerder Zekventures

“Persoonlijk vind ik Ex Machina een leuk en interessant bedrijf. Ze zitten in de sweet spot van veel early stage technology investeerders. Tornado-Insider rapporteerde onlangs dat Europese games bedrijven in 2004 gezamenlijk € 157 miljoen hadden opgehaald, zes keer meer dan het jaar ervoor! Volgens mij doet Ex Machina twee dingen heel goed: focus op mobiele operators gecombineerd met een gedurfde internationale visie. Dit zal zeker tot verhoogde aandacht van investeerders leiden. Dat zo’n klein bedrijfje voet aan de grond krijgen bij mobiele operators is knap en zegt veel. Mobiele operators beschouwen games als strategisch en zoeken business models waarmee ze recurring business kunnen opbouwen. Afhankelijkheid is hier echter een kostbaar risico omdat operators lange lead times kennen, vaak allemaal op rekening van bedrijfjes als ExMachina. Het verre Oosten is een voor de hand liggende keuze. Maar geen makkelijke! Veel vergelijkbare ondernemingen gingen hun ondergang tegemoet nadat ze eindeloos geld bleven pompen in expansie in Azië.”

 

Joost van Dam
Directeur Nederlandse Export Combinatie

“De keus van Ex Machina om al direct vanaf het begin af aan internationaal actief te zijn is een goede. De investeringen die gemoeid zijn met het maken van een interactieve game zijn hoog en kunnen moeilijk door de Nederlandse markt alleen worden terugverdiend. De games van Ex Machina spelen goed in op de behoefte van de mens: met elkaar in competitie te gaan. Het opbrengstenmodel baart mij enige zorgen omdat alleen bij het downloaden wordt betaald en niet voor het actuele gebruik. Onderhandelingen met de grote mobiele operators moeten derhalve gevoerd worden op basis van perfecte games waarvoor zij ook een abonnement kunnen afsluiten.
Wat betreft de insteek van Ex Machina in Japan: relaties zijn nr. 1, maar je product moet ook goed zijn.”